تاریخ انتشار: شنبه 30 بهمن 1395
چرا تنها برخی از افراد به عفونت های کشنده دانگ مبتلا می شوند

  چرا تنها برخی از افراد به عفونت های کشنده دانگ مبتلا می شوند

برای بسیاری از افرادی که به تب دانگ مبتلا می شوند، این عارضه یک بیماری نسبتا خفیف قابل تحمل است اما برای برخی دیگر، عفونت های ثانویه ای که به دنبال این بیماری اتفاق می افتد، می تواند بسیار کشنده باشد. مطالعه ای جدید در دانشگاه راکفلر نشان داده است که چرا برخی از افراد خاص در مقایسه با سایر به عفونت های ثانویه خطرناک آسیب پذیرتر هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، بیماران با بیماری ثانویه شد، سطوح بالایی از نوعی آنتی بادی خاص دارند که یک پاسخ ایمنی قوی را ایجاد می کند. این مشخصه متمایز کننده در بیماران دچار شکل ملایم این عفونت ها مشاهده نمی شود.

تب دانگ که به دلیل دردهای شدیدی که ایجاد می کند، آن را تب استخوان شکن نیز می نامند از طریق نوعی پشه در مناطق گرمسیری و حاره منتقل می شود. در شکل شدید بیماری که معمولا در افرادی اتفاق می افتد که پیش از این نیز آلوده شده بودند، بیماران متحمل تب های خونریزی کننده ای می شود که موجب نشت مایعات از عروق خونی آن ها و خونریزی های غیر طبیعی می شود(گاهی از بینی و لثه ها و گاهی به صورت زیرپوستی). محققین مدت زمان زیادی در مورد چگونگی رخ دادن این بیماری تحقیق کرده اند: زمانی که عفونت ثانویه اتفاق می افتد، ویروس تا حدی از مزیت های آنتی بادی های سیستم ایمنی که در نتیجه عفونت اولیه ایجاد شده اند استفاده می کند. اما این نمی تواند توضیح دهد که چرا کمتر از 15 درصد از افرادی که برای دومین بار به تب دانگ مبتلا می شوند، به تب های خونریزی کننده و شوک دچار می شوند.

مطالعات گذشته نشان داده است که تفاوت ها در آنتی بادی ها ممکن است دلیلی باشد برای این که چرا تنها برخی از افراد دچار عفونت های ثانویه شدید می شود. این آنتی بادی ها که پروتئین هایی Y شکل هستند به بدن کمک می کنند در برابر عوامل خارجی از خود محافظت کنند. به نظر می رسد که بخش اصلی آن ها به نام ناحیه Fc به سلول های ایمنی باند می شوند و به آن ها می گوید که چگونه پاسخ دهند. این مطالعه نشان داده است که ساختار ناحیه Fc می تواند روی پاسخ ایمنی اثر می گذارد و به جای این که التهاب را آرام کنند، موجب افزایش آن می شوند.

در مطالعه ای جدید نیز آن ها نگاهی به نواحی Fc آنتی بادی ها در خون گرفته شده از بیماران با عفونت های دانگ ثانویه شدید و ملایم انداختند. سیستم ایمنی این بیماران آنتی بادی هایی را تولید می کند که نتیجه اولین مواجه بدن با ویروس بوده اند اما ساختار این آنتی بادی ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. آن ها دریافتند که بیماران مبتلا به دانگ با شکل شدید بیماری سطوح بالایی از آنتی بادی هایی را نشان می دهند که نواحی Fc آن ها فاقد قندی خاص است. فعال شدن سیگنال های مربوط به این آنتی بادی ها با تخریب پلاکت های خونی باعث افزایش مشکلات مربوط به بیماری می شود. با کاهش سطح این پلاکت ها، افراد دچار خونریزی های غیرطبیعی می شوند که از مشخصه های تب خونریزی کننده دانگ است. شناسایی این فرایند می تواند به ایجاد درمان های جدید برای بیماران مبتلا به عفونت های دانگ موثر باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه