تاریخ انتشار: یکشنبه 01 اسفند 1395
پروتئین های Sumo، یک منبع احتمالی برای برخی نقایص قلبی مادرزادی

  پروتئین های Sumo، یک منبع احتمالی برای برخی نقایص قلبی مادرزادی

پروتئین های Sumo با نام کامل Small ubiquitin-like modifier، پپتیدهای کوچکی هستند که به برخی پروتئین های دیگر اضافه می شوند تا فعالیت شان را تنظیم کنند. در حالی که Sumo‌نقش های تنظیمی زیادی دارد، اما باید گفت که این پروتئین ها نقش بسیار مهمی در کنترل بیان ژن ها طی تکوین اولیه دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، محققین در مرکز تحقیقات سلول های بنیادی دانشگاه Notre Dame کشف کرده اند که چگونه اختلال در توانایی پروتئین های SUMO در تنظیم تکوین جنین ممکن است با نقایص قلبی مادرزادی مرتبط باشد. در مطالعه ای که آن ها روی تکوین جنینی زنوپوس و قورباغه پنجه آفریقایی انجام دادند درک بهتری در مورد نقش این پروتئین ها بدست آوردند. این دو گونه از نظر ژنومی به ژنوم انسانی بسیار شبیه هستند. در سال 2014  این محققین مشاهده کردند که بیش از 4000 پروتئین طی مراحل مختلف تکوینی دچار نوسان می شوند و برخی از این پروتئین ها فراز و نشیب زیادی طی برخی مراحل خاص دارند. برای مثال شماری از پروتئین ها که طی ایجاد بافت قلبی عروقی استفاده می شوند، طی دوره 13 تکوینی یعنی زمانی که اندام ها تکوین می یابند، افزایش می یابند.

در آزمایش های اولیه، هوبر دریافت که زمانی که فعالیت SUMO سرکوب شد، بسیاری از جنین ها دو فنوتیپ غالب داشتند که یکی از آن ها دچار نقص قلبی بود. با مطالعاتی که در ادامه آن ها نشان دادند مشاهده کردند که مهار کردن فعالیت پروتئین های SUMO در بافت قلبی عروقی در حال تکوین موجب نقایص قلبی می شود. آن ها سه نقص قلبی غالب را در قلب های ناقص برای SUMO‌ مشاهده کردند: نقص سپتال که معمولا به صورت سوراخ هایی در قلب مشاده می شود، پیچش غیر طبیعی در مجرای خروجی قلب و کاردیومیوپاتی غیر فشرده.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه