تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 اسفند 1395
کنترل التهاب روده با تغییر فراوانی باکتری های ساکن سیستم گوارشی

  کنترل التهاب روده با تغییر فراوانی باکتری های ساکن سیستم گوارشی

بیماری های التهابی بیشماری از جمله بیماری روده التهابی، دیابت و اختلالات طیف اوتیسم با جمعیت غیر طبیعی باکتری های گوارشی یا میکروبیوم مرتبط هستند اما آیا این میکروبیوم تغییر یافته دلیل اصلی این بیماری هاست؟
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای جدید در دانشگاه Oregon صورت گرفته است که هدف آن پاسخ دهی به سوال مطرح شده در بالا با استفاده از مدل جانوری گورخرماهی بوده است. آن ها در این مطالعه به بررسی این مطلب پرداخته اند که آیا تغییرات در فراوانی باکتری های خاص روده ای می تواند منجر به التهاب روده شود یا خیر.

آن ها در این مطالعه از یک سوش جهش یافته گورخرماهی استفاده کردند که بیماری Hirschsprung انسانی را مدل می کند. این بیماری به دلیل از دست رفتن نورون های گوارشی هماهنگ کننده انقباضات روده ای اتفاق می افتد. شبیه برخی بیماران انسانی که به بیماری Hirschsprung مبتلا می شوند، برخی ماهی ها نیز به چنین التهاب روده ای مبتلا می شوند.

مطالعات نشان داد که ماهی هایی که دچار التهاب روده ای هستند، میزان مجموعه ای از باکتری ها که نقش القا کننده پیش التهابی دارند، در آن ها بیشتر است و دریافتند که افزایش دوز این باکتری در ماهی ها منجر به افزایش شدت علایم بیماری می شود. هم چنین آن ها دریافتند که در ماهی های دچار التهاب روده، جمعیتی از باکتری ها وجود ندارند اما در ماهی هایی که دچار التهاب نشده اند این جمعیت وجود دارد. دادن دوزهایی از این باکتری به ماهی ها موجب کاهش علایم بیماری در آن ها می شود. در نهایت آن ها نشان دادند که می تواند با پیوند نورون های گوارشی از یک ماهی سالم به یک ماهی بیمار، التهاب را درمان کرد.

این مطالعه نشان می دهد که پاتولوژی التهاب روده ای در شرایط مانند انتروکولیت مربوط به بیماری Hirschsprung یا بیماری روده التهابی می تواند با رشد بیش از حد گروهی از باکتری های پیش التهابی یا فقدان برخی باکتری های ضد التهابی توضیح داده شود. هم چنین اطلاعات بدست آمده از این مطالعه نشان می دهد که ارتباط بسیار نزدیکی بین سیستم عصبی و باکتری های گوارشی و نحوه برهمکنش آن ها با یکدیگر وجود دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه