تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 اسفند 1395
چارچوبی برای شناسایی سلول های دندریتی

  چارچوبی برای شناسایی سلول های دندریتی

سلول های ایمنی موسوم به سلول های دندریتی(DCs) به بدن کمک می کنند تا طیف وسیعی از تهدیدهای بالقوه از پاتوژن ها گرفته تا سرطان را حذف کنند اما همه این سلول ها به صورت یکسان نیستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برخی از سلول های دندریتی در مبارزه با باکتری های خوب عمل می کنند و برخی دیگر برای مبارزه با ویروس ها ساخته شده اند و این در حالی است که برخی از این سلول ها در مبارزه با تومورها نقش دارند. متاسفانه چارچوب های موجود برای طبقه بندی سلول های دندریتی گیج کننده و غیر دقیق هستند که موجب می شود که مطالعات بینارشته ای در این زمینه مشکل شود.

محققین در A*STAR تکنیکی را طراحی کرده اند که به شناسایی انواع مختلف سلول های دندریتی کمک می کند و تضمین می کند که همه آن چه اتفاق می افتد بر مبنای دانسته های ایمونولوژیک موجود صورت می گیرد. این یافته می تواند ایمنی درمانی های آینده علیه سرطان و بیماری های عفونی را تسهیل کند.

همه سلول های دندریتی از سلول های بنیادی موجود در مغز استخوان مشتق می شوند اما می تواند به یکی از دو راه وارد شوند. آن ها می توانند به سلول های دندریتی معمولی(cDCs) تبدیل شوند که در بافت ها می گردند و با مهاجمین خارجی برخورد می کنند، به آن ها صدمه می زنند و شرایط را برای شناسایی این پاتوژن ها و حمله سلول های T به آن ها فراخم می کنند. از طرف دیگر آن ها می توانند به سلول های دندریتی پلاسماسیتوئید(pDCs) تبدیل شوند که مقادیر زیادی از پروتئین های اینترفرون فعال کننده ایمنی را با فشار خارج می کنند تا سلول های T را برای حمله و مواجه با ویروس ها تحریک می کنند. سه سال قبل GinHoux و  یک گروه بین المللی از ایمنولوژیست ها یک سیستم نام گذاری جدید را پیشنهاد کردند که به موجب آن سلول های دندریتی معمولی نیز به دو رده تقسیم شدند، یکی از آن ها پاسخ ایمنی را علیه پاتوژن های داخل سلولی و هم چنین تومورها ایجاد می کرد و دیگر با پاتوژن های خارج سلولی مانند قارچ و باکتری واکنش می داد. این یک ایده تحریک آمیز بود که نیاز به اثبات آزمایشگاهی داشت. بنابراین مجققین A*STAR از یک تکنیک دسته بندی کننده سلولی پیشرفته روی چندین بافت در موش، میمون و انسان استفاده کردند که یک پانل از پروتئین های سطحی را نشان می داد که به وضوح وجود انواع مختلف سلول های دندریتی را نشان می داد. این مارکرهای پروتئینی به نشان دار کردن ماکروفاژها که از اعضای دیگر سلول های ایمنی هستند و معمولا با سلول های دندریتی مخلوط هستند نیز کمک می کند. حالا که زمینه لازم برای شناسایی سلول های دندریتی گذاشته شده است، مطالعات کاربردی واقعی باید شروع شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه