تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 اسفند 1395
سطحی خاص برای رشد سلول های بنیادی که ترمیم استخوانی را مقدور می سازد

  سطحی خاص برای رشد سلول های بنیادی که ترمیم استخوانی را مقدور می سازد

محققین در دانشگاه میشیگان ثابت کرده اند که یک سطح خاص و عاری از آلودگی های زیستی به سلول های بنیادی مشتق از بالغین اجازه می دهد زنده بمانند و به انواع سلول های مختلف تبدیل شوند. این موفقیت سلول درمانی را یک گام دیگر به واقعیت نزدیک می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، قبل از این که سلول های بنیادی به منظور ترمیم بخشی از بدن مورد استفاده قرار گیرند، آن ها باید رشد و تکثیر یابند و در نهایت به سلول های دلخواه تمایز یابند. محققین معمولا از سطوحی از سلول های جانوری و پروتئین ها به عنوان بستری برای سلول های بنیادی استفاده می کنند اما این ژل ها گران بوده و از یک ظرف به ظرف دیگر متغیر می باشند. از طرف دیگر کشت سلول های انسانی روی سلول های جانوری دیگر به عنوان فیدر نیز، خود مشکلاتی را ایجاد می کند و گاهی موجب می شود که این سلول ها توانایی تولید پروتئین های جانوری را بدست آورند که خود می تواند عاملی برای مورد حمله قرار گرفتن بوسیله سلول های ایمنی باشد.

دکتر لاهان و همکارانش ژل پلیمری را سنتز کرده اند که قادر است مشکلات مطرح شده را حل کند و اجزای درون این ژل به خوبی قابل کنترل است. این ژل به راحتی به کف ظروف آزمایشگاهی می چسبد و هیچ گونه آلودگی زیستی که روی سلول های بنیادی انسانی اثر بگذارد، ندارند. لاهان و همکارانش نشان داده اند که این سطوح می تواند برای کشت سلول های بنیادی جنینی و هم چنین سلول های بنیادی پرتوان القایی استفاده شود و آن ها را به صورت پرتوان نگه دارد. محققین از این ژل به عنوان ناقل سلول های بنیادی استفاده کردند و آن را درون سوراخ پنج میلی متری ایجاد شده در جمجمه موش ها قرار دادند. بعد از هشت هفته آن ها مشاهده کردند که تشکیل استخوان به خوبی درون این سوراخ صورت گرفت و این به نحوی بود که استخوان سازی بسیار شبیه فرایند طبیعی استئوژنز بود و به خوبی می شد حفره های موجود در استخوان را نیز مشاهده کرد. آن ها ثابت کردند که استخوان جدیدا تشکیل شده دقیقا حاصل استخوان سازی است.  لاهان و همکارانش در صدد هستند که در آینده ای نزدیک از ژل تولیدی شان برای رشد سلول های بنیادی و سلول های تخصص یافته در اشکال فیزیکی خاص مانند ساختارهای شبه استخوانی و میکروفیبرهای شبه عصبی استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه