تاریخ انتشار: پنجشنبه 17 فروردین 1396
مبارزه علیه پیری نیچ سلول های بنیادی مغز استخوان

  مبارزه علیه پیری نیچ سلول های بنیادی مغز استخوان

همان طور که افراد پیر می شوند، سلول های بنیادی خون ساز آن ها که در تشکیل خون نقش دارند، موجب ایجاد ایمنی مختل شده و برخی سرطان های خونی خاص می شوند. در مطالعه ای حدید محققین نشان داده اند که نیچ مغز استخوان نیز همگام با افزایش سن، پیر می شود و بر مشکلات می افزاید.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه Ulm و مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سین سیناتی جوان سازی مجدد نیچ مغز استخوان را نشان داده اند. این می تواند بدین معنی باشد که سلول های بنیادی خون ساز جوان تر که سلول های خونی سالم را شکل می دهند می توانند ایمنی را در افراد پیرتر افزایش دهند و موجب مکانیسم های دفاعی بهتری علیه سرطان های خونی شود.

در این مطالعه روی مدل های موشی،‌محققین به سلول ها در مغز استخوان اشاره کردند که استئوبلاست نام دارند و در تشکیل استخوان شکل دارند. استئوبلاست ها استئوپونتین را می سازند که برای حمایت محیط مغز استخوان فعال نقش دارد.  در این مطالعه آن ها نشان داده اند نیچ سلول های بنیادی خون ساز در مغز استخوان، به دنبال پیری، استئوپونتین را از دست می دهد و اگر این استئوپونتین برای آن ها مهیا شود، آن ها می توانند مجددا جوان سازی کنند و به صورت سلول های بنیادی جوان تر عمل کنند. این امر موجب می شود که راه جدیدی برای داشتن سیستم ایمنی بهتر بوجود آيد و شاید بتوان با افزایش این پروتئین با افزایش سن مانع از ایجاد سرطان های خونی شد. از آن جایی که این مطالعه در موش صورت گرفته است، یافته های آن را نمی توان به طور کامل به مطالعات بالینی بسط داد اما داده های بدست آمده می تواند روزی در ایجاد درمان های جدید برای سرطان های خونی موثر واقع شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه