تاریخ انتشار: شنبه 02 اردیبهشت 1396
میکروسکوپ Time-lapse سلول های ضروری برای تولد سلول های بنیادی خونی را نشان می دهد

  میکروسکوپ Time-lapse سلول های ضروری برای تولد سلول های بنیادی خونی را نشان می دهد

مطالعه ای در بیمارستان تحقیقاتی St.Jude منشا سلول های بنیادی خونی طی تکوین را مورد ارزیابی قرار داده است و سرنخ هایی را برای تولید یک خون اهدایی مناسب در آزمایشگاه و با هدف درمانی ارائه می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این محققین از یک ابزار نظارتی ویدئوی قوی برای شناسایی سلول هایی که تکوین سلول های خونی را شروع می کنند استفاده کرده اند و به یافته هایی رسیده اند که می تواند رویای تولید خون در آزمایشگاه و با اهداف درمانی را میسر کند.

سلول های بنیادی خون ساز، قادرند هر نوع سلول خونی را در بدن بسازند. آن ها در درمان های پیوندی برای سرطان هایی مانند لوکمیا و سایر بیماری های خونی مانند کم خونی داسی شکل نیز استفاده می شوند. اما کمبود اهدا کننده مناسب یکی از محدودیت های استفاده از این سلول درمانی ها است و متاسفانه تلاش های صورت گرفته برای تولید این سلول های خون ساز از سلول های بنیادی پرتوان در آزمایشگاه موفقیت آمیز نبوده است. همه سلول های بنیادی خون ساز قبل از تولد از سلول های اندوتلیالی خاصی که در پوشش داخلی رگ خونی آئورت در حال تکوین بوجود می آیند و مکانیسم این فرایند به طور کامل شناخته نشده است.

در این مطالعه، دکتر اریک دام و همکارانش دریافته اند که سلول های ستیغ عصبی تنه ای، تنظیم کننده کلیدی تبدیل سلول های اندوتلیالی به سلول های بنیادی خونی هستند. سلول های ستیغ عصبی تنه ای در طناب نخاعی در حال تکوین ساخته می شوند و در سراسر جنین مهاجرت می کنند و در نهایت به سلول های بالغی مانند سلول های عصبی و گلیالی در سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک تبدیل می شوند. با استفاده از ویدئوی Time-lapse، محققین مهاجرت سلول های ستیغ عصبی در جنین شفاف گورخرماهی را ردیابی کردند. گورخرماهی و انسان از نظر تکوین سیستم عروقی شباهت های تکوینی را نشان می دهند. آن ها دریافتند در این موجود مدل، سلول های ستیغ عصبی بعد از 20 ساعت به آئورت در حال تکوین می رسند و بعد از 24 ساعت در کنار سلول های اندوتلیالی در آئورت قرار می گیرند و موجب روشن شدن ژن هایی مانند Runx1 می شوند که نشان دهنده تبدیل شدن آن ها به سلول های بنیادی خونی است. این محققین با استفاده از روش های مختلف مهاجرت سلول های ستیغ عصبی یا تماس آن ها با سلول های اندوتلیالی آئورت را بلوک کردند و مشاهده کردند که این امر مانع از شروع تبدیل شدن آن ها به سلول های بنیادی خونی شد.

محققین براین باور بودند که سلول های اندوتلیالی که به سلول های بنیادی خون ساز تبدیل می شوند بوسیله نیچی از سایر سلول ها حمایت می شوند که هویت و منشا آن ها مشخص نیست. نتایج این مطالعه وجود این نیچ را تایید کرد و دریافت که سلول های ستیغ عصبی تنه ای هستند که این حمایت را انجام می دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه