تاریخ انتشار: دوشنبه 28 فروردین 1396
هدف از کنگره سلولهای بنیادی کاربردی کردن آن است
دبیر کنگره بین‌المللی سلولهای بنیادی:

  هدف از کنگره سلولهای بنیادی کاربردی کردن آن است

دبیر سومین کنگره ملی و دومین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: این کنگره در راستای ترویج، عمومی‌سازی و کاربردی‌کردن سلول‌های بنیادی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، دکتر احمدرضا بهرامی در نشست خبری سومین کنگره ملی و دومین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که به همت سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی و با همکاری پژوهشگاه رویان و دانشگاه فردوسی، دانشگاه علوم پزشکی در سالن اجتماعات سازمان مرکزی جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: این کنگره از معدود کنگره‌هایی که دارای نشان stemcell-2017 است و در پایتخت برگزار نمی‌شود و دارای نشان بین‌المللی بالا است که در واقع افتخاری برای خراسان‌رضوی خواهد بود.

وی با بیان اینکه تعدادی از فناوری‌های موجود، فناوری‌های همگرا هستند که برای پیشرفت کشورها بسیار راهبردی است، ادامه داد: در این میان یکی از این فناوری ها بیوتکنولوژی است که ذیل آن سلول های بنیادی از اهم فناوری همگرا است و ترویج و عمومی سازی فناوری‌های همگرا یکی از اولویتها است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: این همایش دارای طیف وسیع مخاطب از جمله دانشمندان پایه در علوم زیستی، سلولی و مولکولی، مهندسین بافت جامعه پزشکی است و از برون‌داده‌های همایش نیز می‌توان به همکاری بین موسسات تحقیقاتی و کاربردی این فناوری در درمان اشاره کرد.

بهرامی با بیان اینکه از نقاط درخشانی که از این رهگذر ایجاد شد تشکیل ستاد استانی سلول‌ بنیادی است، عنوان کرد: این ستاد با کمک مدیریت ارشد استان، استاندار خراسان رضوی، کارگروه آموزش و پژوهش فناوری استان و نیز ستاد توسعه سلول بنیادی رئیس جمهور با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه فردوسی و جهاددانشگاهی خراسان رضوی دنبال شد.

وی گفت: از برون‌داد مربوط به ستاد استانی سلول‌های بنیادی این نوع گردهمایی‌ها بود که امید است در سه روز برگزاری این کنگره شاهد آخرین دستاوردهای علمی باشیم و همچنین بسترهای لازم برای ارتباط متقابل با کشورهای دیگر فراهم و روابط تنگاتنگی بین محیط تولید دانش و استفاده از آن برقرار شود.

دبیر سومین کنگره ملی و دومین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی افزود: در واقع می‌توان گفت، علوم و فنون، تکنولوژی و فناوری و کابردهای بالینی سه حلقه مهم در این کنگره است و امیدواریم بتوانیم در سطح کشور و منطقه برون داد بیشتری را نیز شاهد باشیم.

بهرامی با بیان اینکه در تحقیقات پایه نهایتا باید شاهد کاربردی‌ بودن این تحقیقات باشیم، اظهار کرد: در واقع می‌توان گفت در بحث زیرساخت‌های آزمایشگاهی دارای امکانات خوبی هستیم، همچنین برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مطلوبی نیز در سطح ارشد و دکتری وجود دارد که با لایه بعدی که همان ارتقا و فناوری است در ارتباط مستقیم قرار خواهد گرفت و در این میان، این موضوع در جهاد دانشگاهی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: کنگره‌ها در نقش ایجاد بستر برای تعامل هستند و ما از این بستر رضایت داریم که در واقع استان بتواند با داشتن متخصصین طراز اول جهانی و ملی در منطقه تعاملاتی ایجاد کند که از جمله آن می‌توان به ستاد استانی سلول‌های بنیادی اشاره کرد که ناشی از برون‌دادهای تبادل نظرها است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد افزود: بنابراین در بحث مرزهای دانش نیز ورود جدی داشتیم و نمی‌توانیم به دنبال تعامل یک طرفه باشیم، تبادل دانش در برخی حوزه‌ها صورت می‌گیرد، همچنان که انتقال تکنولوزژی نیز از دیگر موارد تبادلات علمی است.

در ادامه این نشست خبری دکتر حمیدرضا بیدخوری، دبیر اجرایی دومین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی اظهار کرد: 30 مرکز علمی شامل دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقات و انجمن صنفی و علمی به عنوان همکار در برگزاری این کنگره ما را همراهی کردند.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌هایی که در سایت کاریزمای بالینی منتشر شده‌ است، ایران در رتبه‌بندی عام سلول‌های بنیادی در رتبه دوم قرار دارد اما در بحث سلول‌های بنیادی مزانشیمی که پر کاربردترین سلول‌ها هستند در رتبه اول هستیم.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی با بیان اینکه گاهی تبادلات علمی منجر به پژوهش‌های مشترک می‌شود، تصریح کرد: به عنوان مثال برخی کاریزماهای بالینی از مواردی است که باید در کشورهای مختلف و بر روی بیماران گوناگون مورد بررسی قرار گیرد و در این زمینه عقب هستیم و ضروری است کاریزمای بالینی خود را از سطح ملی به بین‌المللی ارتقا دهیم.

بیدخوری با بیان اینکه در ایران از زیرساخت‌های نیروی انسانی قوی برخوردار هستیم، عنوان کرد:  در مقابل در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در کشورهایی مانند قطر و عمارات، عربستان سعودی و حتی در کشورهای ترکیه و پاکستان در بحث سلول‌های بنیادی به انجام رسیده که در این بین طبق سند چشم‌اندازی که برای این حوزه تدوین شده‌ است باید به دنبال ارتقا و جایگاه ممتاز در حوزه سرمایه‌گذاری نیز باشیم.

وی اظهار کرد: برای این کنگره از پژوهشگرانی که در این حوزه فعالیت‌هایی داشتند دعوت شد که حضور به عمل آورند و اجتماعی از صاحب نظران سلول بنیادی در سطح استان‌ها را شاهد باشیم و باید اجتماع ملی حوزه‌های مختلف در مشهد تقویت شود.

دبیر اجرایی دومین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی عنوان کرد: اگر یک محصول در حوزه سلول‌های بنیادی ساخته می‌شود، به جای آوردن آن کالا، یک مرکز پژوهشی می‌تواند فناوری مربوطه را به ایران وارد کند.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه