تاریخ انتشار: دوشنبه 04 اردیبهشت 1396
آیا گیرنده های BAT می توانند در درمان چاقی و دیابت کلیدی باشند؟

  آیا گیرنده های BAT می توانند در درمان چاقی و دیابت کلیدی باشند؟

محققین با هدف قرار دادن دو گیرنده موجود روی سلول های بافت چربی قهوه ای(BAT) راهی را برای افزایش میزان بافت چربی قهوه ای افزایش دهنده متابولیسم یافته اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این گیرنده ها به نام های TRPM8 و TRPP3 با ایجاد بافت چربی قهوه ای در انسان همراه هستند و ممکن است بوسیله برخی از غذاها فعال شوند و احتمالا می توانند منجر به تولید داروهای جدیدی شوند. می توان از وجود این گیرنده ها برای درمان چاقی، دیابت و اختلالات متابولیکی مربوط به آن ها استفاده کرد.

محققین دانشگاه زوریخ با شناسایی دو گیرنده TRPM8 و TRPP3 روی سطح سلول های چربی و نقشی که این دو گیرنده در چربی زایی ایفا می کنند، آن ها را به عنوان هدفی برای داروهایی که به مصرف انرژی و تعدیل شرایط متابولیسمی فرد کمک می کنند، معرفی کرده اند. در واقع در حالی که با افزایش روز افزون افراد دیابتی و چاق مواجه هستیم، این مطالعه می تواند به تکوین محرک های غیر آدرنرژیک چربی قهوه ای و شناسایی مواد غذایی که در جهت تولید چربی قهوه ای عمل می کنند، کمک کند.

برای رسیدن به این اطلاعات، محققین از دو نوع سلول پیش ساز انسانی یعنی سلول های بنیادی مغز استخوان و سلول های چربی زیر پوستی پهلوهای انسان استفاده کردند. آن ها سلول ها را برای تبدیل شدن به چربی قهوه ای و سفید القا کردند و به طور پارالل آن ها را به صورت تمایز نیافته نیز کشت دادند(کنترل). همه 27 کانال TRP طی این فرایند روی سلول ها مورد آنالیز قرار گرفتند. برخی از این کانال ها هرگز بیان نشدند و این در حالی بود که برخی دیگر به طور دائم بیان شدند و برخی دیگر تنها در زمان تمایز به چربی قهوه ای بیان شدند.

گیرنده های TRPM8 و TRPP3 در سطوح بالایی در چربی قهوه ای تمایز یافته وجود داشتند اما در سلول های پیش ساز وجود نداشتند. برای بررسی نقش TRPM8، آن ها فعال کننده و مهارکننده های خاصی را استفاده کردند و دریافتند که تحریک این گیرنده شدیدا قهوه ای شدن را حمایت می کند و این در حالی است که حضور مهارکننده ها این فرایند را مهار می کند. عملکرد TRPP3‌نیز بوسیله دستکاری ژنتیکی برای حذف عملکردش صورت گرفت و مشاهده کردند که این امر موجب مهار تشکیل چربی قهوه ای(نه چربی سفید) شد. همان طور که گفته شد شناسایی این اهداف می تواند به ارائه داروهای تنظیم کننده متابولیسم بویژه در شرایطی مانند دیابت و چاقی کمک کننده باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه