تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 اردیبهشت 1396
سلول ها روی داربست های اسپاگتی شکل رشد طبیعی تری خواهند داشت!

  سلول ها روی داربست های اسپاگتی شکل رشد طبیعی تری خواهند داشت!

راه معمول کشت سلول ها استفده از ظروف کشت دو بعدی و مسطح آزمایشگاهی است، اما در درون بدن سلول ها روی سطوح مسطح رشد نمی کنند و بیشتر به صورت سه بعدی هستند. این دلیل موجب شده است که محققین در دانشگاه لوند سوئد پلیمرهای زیست سازگار حفره دار اسپاگتی شکلی را تولید کنند که درون خلل و فرج آن، سلول ها می توانند به صورت طبیعی تری رشد کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، زمانی که محققین سلول های مغزی را در ظروف آزمایشگاهی مسطح کشت دادند، انواع مختلف سلول ها به صورت لایه هایی در آمدند، به نحوی که سلول های عصبی در بالا و سلول های گلیالی در زیر قرار گرفتند. اما این چیزی نیست که در ساختار طبیعی مغز مشاهده می شود، زیرا سازماندهی در آن جا پیچیده تر است.

گروه های تحقیقاتی بسیاری در سراسر دنیا سعی در ساختارهای سه بعدی داشتند که ساختار و سازماندهی بافت های طبیعی را به نحو بهتری نشان دهد. یکی از روش هایی که برای تولید این ساختارها به کار می رود الکتروریسی است که برای تولید داربست های نانوساختار و میکروساختار در زمینه مهندسی بافت و پزشکی مناسب است. در این مطالعه محققین لوند از پلیمر زیست سازگاری استفاده کردند و آن را به صورت فیبرهای حفره داری ریسیدند. این داربست ساختاری شبیه یک توپ از اسپاگتی در حال جوشیدن داشت. زمانی که آن ها از این داربست رشته ای خلل و فرج دار برای کشت سلول های بنیادی استفاده کردند، مشاهده کردند که این داربست به خوبی تمایز این سلول ها به نورون ها و سلول های گلیالی را حمایت می کند. از آن جایی که این سلول ها به صورت مخلوط با یکدیگر تولید شدند، فرا رشدهای نوریتی طویلی را ایجاد کردند و فعالیت الکتریکی عملکردی را نشان دادند. هم چنین این سلول های تولید شده با روش مهندسی بافت، پروتئین هایی را بیان کردند که در شرایط طبیعی بیان می شوند و حاکی از این بود که سلول های به سلول های عصبی تکوین یافته اند که به طور طبیعی در مغز وجود دارند. این امر الکتروریسی و روش کشت این سلول ها را روشی موثر در تولید سلول های عصبی معرفی می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه