تاریخ انتشار: پنجشنبه 07 اردیبهشت 1396
روشی جدید که می تواند واکسن های مبتنی بر DNA را به صورت قرص در دسترس عموم قرار دهد

  روشی جدید که می تواند واکسن های مبتنی بر DNA را به صورت قرص در دسترس عموم قرار دهد

مطالعه ای جدید در دانشگاه نبراسکا، یک کوکتیل میکروسکوپی که در ساخت واکسن های مبتنی بر DNA و ژن درمانی های سرطانی استفاده می شود را به صورت یک قرص در آورده است که به راحتی قابل بلعیدن هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین نبراسکا نشان داده اند که قرار دادن یک نانوذره خاص درون یک میکروذره می تواند ژن های مهندسی شده یا DNA مشتق از ویروس ها را در برابر عملکرد معده و عبور کردن آن از روده محافظت کند. از این رو DNA سنتتیک می تواند به طور بالقوه وارد سلول ها شروع شود و تولید پروتئین های مبارزه کننده با بیماری یا آنتی بادی های ضروری برای ایجاد ایمنی را شروع کند.

این محققین این میکروذره را  از یک پروتئین مشتق از ذرت به نام zein(ZEEN’) تولید کرده اند و نانوذره مربوط به آن را از کیتوسان ساخته اند که از مشتقات پوسته میگو و سایر سخت پوستان است.آن ها براین باورند که با انجام برخی تعدیلات و تغییرات می توان این کوکتیل را به صورت قرص و یک سیستم انتقال DNA استفاده کرد. نحوه مصرف این ماده که به صورت خوراکی است می تواند بسیاری از محدودیت های مربوط به استفاده از واکسن ها در سطح جهان را از سر راه بر دارد. با استفاده از این روش، می توان ژن مورد نظر درون یک ویروس را برداشته، آن را توالی یابی کرد و آن ها را درون قطعه DNA‌سنتتیک قرار داد و منتقل کرد. سلول های ژن مربوط به پاتوژن را گرفته و پاسخ ایمنی شایسته آن را ایجاد می کنند. مطالعات نشان داده ترکیب میکروذره نانوذره Zein- کیتوسان زمانی که به مدت 45 دقیقه در مایع معدی قرار می گیرد، می تواند 50 تا 70 درصد محتوای DNA خود را حفظ کند. این مدت زمان، میانگین زمانی است که مواد قبل از ورود به روده، در معده می مانند. تیمار این ترکیب با آنزیم های روده ای نیز نشان داد که این ترکیب مقاوم بوده و به ورود DNA به سلول و شروع تولید پروتئین ها لازم کمک می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه