تاریخ انتشار: یکشنبه 10 اردیبهشت 1396
درمان زودهنگام سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند به جلوگیری از ناباروری در آینده کمک کند

  درمان زودهنگام سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند به جلوگیری از ناباروری در آینده کمک کند

در دختران بزرگسال مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS)، کاهش میزان چربی احشایی شکمی و چربی کبدی می تواند تخمک گذاری طبیعی را در آن ها احیا کند و علایم مربوط به آندروژن ها را در آن ها بهبود ببخشد و ممکن است مانع از کاهش میزان باروری آن ها در آینده شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS)، در زنان و دخترانی که در سن تولید مثلی قرار دارند شایع است و دلیل اصلی ناباروری یا کاهش باروری در زنان محسوب می شود. در حال حاضر درمان موثری برای این عارضه وجود ندارد اما بیش از 98 درصد دخترانی که به PCOS مبتلا هستند، چه از نظر جنسی فعال باشند و چه نباشند، از قرص های ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند که حاوی استروژن و پروژسترون هستند. اما محققین اسپانیایی در دانشگاه بارسلونا نشان داده اند که ترکیب دوز پایین یک ضد آندروژن به همراه دو حس کننده انسولینی می تواند نرخ تخمک گذاری را بعد از کاهش چربی اکتوپیک احیا کند و کاهش باروری در مراحل بعدی زندگی را معکوس کند. در واقع امروزه ناباروری به دلیل PCOS یا سایر دلایل دیگر، هزینه های زیادی را برای بیماران و دولت ها ایجاد می کنند.

این محققین اسپانیایی در مطالعاتی که روی 36 خانم جوان با میانگین سنی 16 سال انجام دادند، به طور تصادفی آن ها را تحت تیمار با یک یا دو ترکیب دارویی به صورت روزانه قرار دادند: برخی از آن ها ترکیبی از قرص های ضد بارداری خوراکی حاوی 20 میلی گرم اتیل استرادیول به اضافه 100نانوگرم لوونورژسترول را دریافت کردند و برخی دیگر SPIOMET(50 میلی گرم اسپیرونولاکتون، 7.5میلی گرم پیوگلیتازون و 850 میلی گرم متفورمین) را دریافت کردند. هم چنین آن ها به طور مرتب ورزش می کردند و از رژیم غذایی غذاهای مدیترانه ای استفاده می کردند. آنها به مدت 12 ماه تحت نظر بودند و محققین تخمک گذاری آن ها را در بین ماه های 3و 6 بعد از درمان و 9 و 12 بعد از درمان بررسی کردند. محققین میزان چربی شکمی، احشایی و کبدی و هم چنین آندروژن ها، کلسترول و انسولین خون آن ها و ضخامت شریان کاروتید و سایر مارکرهای سلامت قلبی عروقی را ارزیابی کردند. نتایج نشان داد آن هایی که مورد تیمار با SPIOMET قرار گرفتند میزان چربی احشایی و کبدی شان به سطح طبیعی بازگشت و میزان انسولین و مارکرهای سلامت قلبی عروقی آن ها نیز در وضع نرمال قرار داشت. از نظر تخمک گذاری نیز آن ها بیش از 2.5 برابر گروه دیگر و بیش از 6 برابر تخمک گذاری طبیعی، تخمک تولید کردند.

به طور کلی این مطالعه نشان می دهد که کاهش چربی های کبدی و احشایی در دختران در سن بلوغ موجب می شود که آن ها تخمک گذاری بهتری داشته باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه