تاریخ انتشار: پنجشنبه 14 اردیبهشت 1396
سلول های موجود در شبکیه راهی را برای درمان جت لگ(jet lag) پیش روی ما می گذارند

  سلول های موجود در شبکیه راهی را برای درمان جت لگ(jet lag) پیش روی ما می گذارند

در مطالعه ای جدید محققین گروهی از سلول ها را در شبکیه شناسایی کرده اند که با فرستادن سیگنال هایی به مناطقی از مغز که ریتم های سیرکادین یا روزانه را تنظیم می کنند، روی ساعت بیولوژیک فرد اثر می گذارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این کشف صورت گرفته در دانشگاه ادینبورگ می تواند دانسته های جدیدی را در مورد این که چگونه ریتم سیرکادین از طریق چشم تنظیم می شود ارائه دهد و راه را برای کشف درمان های احتمالی جدید برای احیای ساعت بیولوژیک افرادی که طی سفر یا کارهایی شیفت شب دچار جت لگ(jet lag) شده اند، باز می کند. فرایند جت لگ، در واقع خستگی شدید یا اثرات فیزیکی است که معمولا در سفرهای طولانی و بدلیل اختلاف ساعت برای افراد پیش می آید.

ساعت های بیولوژیک با تغییرات شب و روز هماهنگ هستند و برای تنظیم الگوی دمایی فرد، فعالیت مغزی، تولید هورمون و سایر فرایندهای فیزیولوژیک مهم هستند. مختل شدن این ساعت ها می تواند مشکلاتی مانند اختلالات قلبی عروقی، افسردگی و افزایش خطر سرطان را برای فرد در پی داشته باشد. هسته سوپرا کیاسمایی(SCN)، منطقه ای از مغز است که ریتم سیرکادین را بوسیله پیام رسانی های مولکولی مختلف از جمله نوروهورمون وازوپرسین تنظیم می کند. شبکیه تغییرات نوری محیط را به SCN منتقل می کند اما پیش از این، این فرایند شناخته نشده بود. این مطالعه نشان داده است که شبکیه دارای سلول های بیان کننده وازوپرسین مختص به خود است که به طور مستقیم با SCN ارتباط برقرار می کند و در تنظیم ریتم سیرکادین دخیل هستند. این امر دیدگاه هایی را در مورد این که چگونه ساعت بیولوژیک بوسیله نور تنظیم می شود ارائه می شود و راه را برای ایجاد فرصت های درمانی جدید برای احیای ریتم های سیرکادینی از طریق چشم باز می کند.

در بخشی از مطالعه محققین پیام رسانی نوری به SCN را در رت ها مختل کردند و با مجموعه ای از تست ها نشان دادند که سلول های بیان کننده وازوپرسین در شبکیه به طور مستقیم در تنظیم ریتم سیرکادین دخیل هستند. آن ها براین باورند که با شناسایی این نقش در شبکیه، می توان در آینده ای نزدیک قطره های چشمی را تولید کرد که به درمان جت لگ کمک کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه