تاریخ انتشار: یکشنبه 17 اردیبهشت 1396
درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی عصبی می تواند در نهایت نقش مهمی را در درمان آسیب های نخاعی بازی کند

  درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی عصبی می تواند در نهایت نقش مهمی را در درمان آسیب های نخاعی بازی کند

محققین مصری و قطری با همکاری محققین آمریکایی و ایتالیایی دریافته اند که چند هفته بعد از تزریق سلول های بنیادی عصبی، طناب نخاعی آسیب دیده رت ها علایمی از بازسازی بافت را نشان می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، آمارها نشان می دهد که بیش از 2.5‌میلیون نفر در سراسر دنیا دچار آسیب های نخاعی ناشی از تصادف یا افتادن از ارتفاع و ... هستند. به همین جهت مطالعات زیادی در سراسر دنیا صورت می گیرد تا راهی درمانی را برای این عارضه پیدا کند. یکی از این راه ها می تواند استفاده از تزریق سلول های بنیادی باشد.

محققین سلول های بنیادی عصبی را که به طور اختصاصی به بافت عصبی تبدیل می شوند ر از ناحیه پیاز بویایی جداسازی کردند. این پیازهای بویایی از بیمارانی برداشته شده بود که متحمل جراحی های برداشتن تومورهای مغزی شده بودند. محققین این سلول های بنیادی عصبی را برای نشان دار شدن با یک ماده فلورسنس، مهندسی کردند. آن ها این سلول های بنیادی عصبی را کشت دادند و نشان دادند که آن ها به انواع سلول های سیستم عصبی تمایز می یابند.

سپس آن ها این سلول های بنیادی را به طناب نخاعی رت های مدل شده برای آسیب نخاعی پیوند کردند و نمونه های از ناحیه آسیب دیده آن ها را تا هفته هشتم برداشته و مورد ارزیابی قرار دادند. آن ها مشاهده کردند در رت هایی که مورد سلول درمانی واقع شده بودند، سه نوع سلول عصبی تولید شد: اولیگودندروسیت ها، آستروسیت ها و نورون ها. هیچ گونه اثری از رد پیوند در آن ها مشاهده نشد. با این حال، نشانه ای از بهبود عملکردی رت ها(حرکت دادن اندام حرکتی یا پاهای عقبی شان) مشاهده نشد. نتایج نشان می دهد که تزریق سلول های بنیادی به جایگاه آسیب نخاعی می تواند نورون ها و سایر عناصر عصبی طبیعی را تولید کند اما برای این که به ریکاوری عملکرد حرکتی در فرد یا جانور آسیب دیده برسیم نیاز به کار بیشتری است. محققین یکی از دلایل نرسیدن به نتیجه دلخواه را این می دانند که ممکن است هشت هفته برای رسیدن به نتایج دلخواه کافی نبوده باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه