تاریخ انتشار: پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396
چگونه نورون ها و سلول های گلیالی در مغزهای در حال تکوین ساخته می شوند

  چگونه نورون ها و سلول های گلیالی در مغزهای در حال تکوین ساخته می شوند

محققین اتریشی دریافته اند که ژن Lgl1 در کنترل تولید نورون ها و گلیاها در مغز دخالت دارد، این نقش پیش از این در تکوین عصبی مشخص نشده بود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، نورون ها و گلیاها سلول هایی هستند که مغز ما را شکل می دهند. در بخش قشری مغز که در تفکر کردن، صحبت کردن و آگاهی نقش دارد، نورون ها و اغلب گلیاها بوسیله نوعی از سلول های بنیادی عصبی به نام پیش سازهای گلیالی شعاعی(RGPs) تولید می شوند. هر گونه اختلال در این فرایند منجر به شرایطی مانند میکروسفالی می شود که در آن قشر مغزی به طور قابل توجهی کوچک تر است.

دکتر سیمون هیپن میر و همکارانش در انستیتو علوم و تکنولوژی اتریش(IST)، دریافته اند که ژنی موسوم به Lgl1 تولید نورون های خاص در قشر مغز جنین های موش را کنترل می کنند و نقشی مهمی را در تولید سایر انواع نورون ها و گلیاها بعد از تولد بازی می کند. تولید نورون ها و گلیاها در قشر در حال تکوین شدیدا تنظیم می شود. پیش سازهای گلیالی اغلب آن ها را تولید می کند. در مطالعات گذشته، هیپن میر و همکارانش نشان داده بودند که الگوی تقسیم RGPها تصادفی نیست و هر RGP یک واحد از پیش تعریف شده از نورون ها و سلول های گلیالی را تولید می کند. برنامه ای که منجر به رشد مغز به صورت کاملا تعریف شده و در اندازه طبیعی می شود. در این مطالعه نیز آن ها نشان دادند که ژن Lgl1 تکثیر RGPها را تنظیم می کند که  این تنظیم به دو روش صورت می گیرد. ابتدا، برای تولید نورون ها در جنین اولیه، عملکرد Lgl1 به طور همزمان در تمام جمعیت RGPها مورد نیاز است. اگر عملکرد Lgl1 در همه RGPها وجود نداشت( نه در یک RGP)، اثرات دینامیک این امر منجر به بدشکلی در قشر مغز می شود. دوم این که برای تولید سلول های گلیالی و نورون ها در مغز بعد از جنینی، عملکرد Lgl1 در هر سلول بنیادی تنها طی فرایند تولید نورون یا سلول گلیالی لازم است. در واقع به نظر می رسد که برای تولید نورون ها در قشر جنینی نیاز به به عملکرد هماهنگ همه RGPها است و این در حالی است که در مغز بعد از تولد، عملکرد Lgl1 در سطح تک سلول بسیار ضروری است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه