تاریخ انتشار: پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396
خالص سازی سلول ها برای درمان بیماری ها

  خالص سازی سلول ها برای درمان بیماری ها

بهبود بخشیدن فرایند خالص سازی سلول های درمانی می تواند استفاده از این سلول های برای درمان سرطان یا سایر بیماری ها را افزایش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول درمانی های متنوع شامل تزریق نوعی سلول خاص به بیمار است که از جمله این سلول ها می تواند به سلول های بنیادی مغز استخوان و سلول های T نام برد که در سلول درمانی و ایمنی درمانی استفاده می شوند. قبل از این که سلول ها پیوند شوند، آن ها باید خالص سازی شوند تا مانع از تداخل سلول های ناخواسته با سلول های درمانی نشوند. این فرایند می تواند ناکارامد و محدود باشد یا این که به سلول های مورد نیاز برای پیوند آسیب برساند و در نتیجه موجب بی مصرف شدن آن ها شود.

بسیاری از تکنیک های خالص سازی فعالی از آنتی بادی هایی استفاده می کنند که به گیرنده های سطح سلولی متصل می شوند. به دلیل این که این گیرنده ها می توانند بین سلول های بسیاری مشترک باشند، در نتیجه لزوما سلول های مورد نظر ما را انتخاب و جداسازی نمی کنند و در نتیجه جمعیت خالصی بدست نمی آید. هیروهید سایتو و همکارانش در دانشگاه کیوتو در حال بررسی روشی هستند که ویژگی های درون سلول ها را به جای ویژگی های سطحی شان هدف قرار می دهد. روش آن ها به دنبال استفاده از میکروRNAهای بسیار خاص است که به نظر می رسد به صورت بسیار اختصاصی تری عمل می کنند و به سلول های کمتری آسیب می زنند. میکروRNAها در بیان شدن یا خاموش شدن یک ژن دخالت دارند. این محققین ژاپنی یک ابزار سنتتیک را طراحی کرده اند که آن را سوئیچ miRNA می نامند و می تواند میکروRNAها را درون سلول ها شناسایی کند. با استفاده از این ابزار می تواند چندین نوع سلول را خالص سازی کردند و در نتیجه نمونه هایی شامل سلول های عضلات قلبی خالص، سلول های کبدی خالص و ... را با موفقیت تولید کرد. درصد سلول های خالص سازی شده با استفاده از این روش، به مراتب بیشتر از روش های استانداردی است که از آنتی بادی ها استفاده می کنند. سلول ها نیز در این روش کمتر آسیب می بینند. محققین امیدوارند که این سیستم بهبود یافته بتواند سلول های مناسب تر و کارآمدتری را برای سلول درمانی فراهم آورد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه