تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 26 اردیبهشت 1396
استفاده از موکوس سنتتیک برای مطالعه مقاومت آنتی بیوتیکی

  استفاده از موکوس سنتتیک برای مطالعه مقاومت آنتی بیوتیکی

محققین به دنبال مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی، راه مبتکرانه و پیش بینی نشده ای را ارائه کرده اند: استفاده از موکوس سنتتیک. با مطالعه و شبیه سازی توانایی ذاتی موکوس در کنترل باکتری های پاتوژن، محققین امیدوارند روشی را برای مبارزه با عفونت های بیماری زا بیابند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دکتر ریبک و همکارانش در انستیتو تکنولوژی ماساچوست با علم به این مطلب که موکوس اثرات ضد باکتریایی و عفونت دارد، شروع به مهندسی پلیمرهای الهام گرفته از موسین و موکوس سنتتیک کردند.  آن ها به دنبال این بودند که آیا استفاده از این پلیمرهای مهندسی شده برای کنترل پاتوژن های مشکل زا در درون یا برون بدن می توانند استفاده شوند یا خیر و این که می توان از آن ها در مقابله با مقاومت های باکتریایی استفاده کرد یا خیر.

موکوس در هر جایی از بدن وجود دارد و انسان روزانه بیش از یک گالن موکوس تولید می کند تا به کمک آن پوششی محافظ روی بیش از 2000 فوت مربع از سطح داخلی بدن ایجاد کند. این موکوس را تقریبا در سراسر مجرای گوارشی، چشم ها، ریه ها، مجرای تولید مثلی خانم ها و البته بینی می توان مشاهده کرد.

در این مطالعه ریبک و همکارانش به بررسی این امر پرداختند که چگونه موسین(یک مولکول پوشیده از قند) که ژل موکوسی را ایجاد می کند، با محدود کردن تشکیل تجمعات چند سلولی از میکروبها(بیوفیلم)، روی ارایش جامعه میکروبی درون بدن اثر می گذارد. به عنوان یک مطالعه موردی، محققین به موسین موجود در بزاق به نام MUC5B‌پرداختند. آن ها دو نوع شناخته شده از باکتری های موجود در دهان به نام استرپتوکوکوس موتانز(مضر) و استرپتوکوکوس سانجیونیس(مفید) را رشد دادند و دریافتند که شکل مضر این باکتری در مقایسه با شکل مفید، و زمانی که با باکتری مفید به طور همزمان در خارج از محیط حاوی موسین کشت داده می شود، رشد سریع تری دارد. اما کشت آن ها در حضور MUC5B(چه در بزاق واقعی  و چه در موکوس سنتتیک حاوی MUC5B)، موجب رشد متعادل هر دو نوع باکتری می شود که نشان می دهد موسین نقش کاربردی و حمایت کنندگی مهمی در حفظ تنوع باکتریایی بازی می کند.  دکتر ریبک و همکارانش براین باورند که MUC5B ممکن است بیماری هایی مانند بیماری های دندانی را با کاهش گونه های مضر باکتریایی، مهار کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه