تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 26 اردیبهشت 1396
پپتیدی که سلول های پیر را هدف قرار می دهد موجب احیای توان، عملکرد کلیوی و موهای موش های پیر می شود

  پپتیدی که سلول های پیر را هدف قرار می دهد موجب احیای توان، عملکرد کلیوی و موهای موش های پیر می شود

تزریق منظم یک پپتید که به طور انتخابی سلول های پیر را پیدا کرده و آن ها را تجزیه می کند، موجبات خودنوزایی مناسب بافتی را فراهم می کند و شواهدی مبنی بر افزایش کیفیت زندگی و طول عمر موش های پیر طبیعی و موش های مهندسی شده برای پیری ارائه می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه جدید، محققین دریافته اند که  این درمان ضد پیری سلولی می تواند از دست رفتن سریع موها، عملکرد کلیوی ضعیف و سستی و بی رمقی آن ها را معکوس کند. در واقع پپتید طراحی شده بوسیله این محققین در مرکز پزشکی دانشگاه Erasmus هلند، توانایی یک پروتئین دخیل در پیری به نام FOXO4 را مهار می کند و با مهار پروتئین p53 موجب عدم خود تخربی سلول ها می شود. این پپتید ارتباط بین FOXO4-p53 را مختل می کند و موجب می شود که سلول های پیر وارد آپوپتوز یا مرگ بازبرنامه ریزی شده سلول شوند. این پپتید تنها در سلول های پیر موجب مرگ سلولی می شود.

در این مطالعه محققین موش ها را به مدت 10 ماه تحت تیمار با این پپتید قرار دادند و به صورت سه بار در هفته به آن ها پپتید تزریق کردند و عوارض جانبی قابل مشاهده ای را ندیدند. پروتئین FOXO4 به ندرت در سلول های غیر پیر بیان می شود و این امر برهمکنش FOXO4-p53 را هدف جذابی برای مقابله با سلول های پیر معرفی می کند. طی دوره های زمانی مختلف نتایج مختلفی بدست آمد: موش های پیر شده با رژیم غذایی ضعیف، ده روز بعد از تیمار مجددا موهایشان شروع به رشد کردند و بعد از سه هفته وضعیت بدنی آن ها به حالت متناسب در آمد و میزان دوندگی و تحرک آن ها دو برابر موش ها کنترل شد. این در حالی بود که یک ماه بعد از درمان، موش های پیر عملکرد کلیوی بهبود یافته ای را نشان دادند. محققین امیدوارند که استفاده از این پپتید به عنوان یک درمان ضد پیری بتواند در آينده ای نزدیک در مطالعات بالینی برای انسان استفاده شود و بدین ترتیب راهی برای مقابله با پیری و برخی از بیماری های مرتبط با پیری پیدا شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه