تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 26 اردیبهشت 1396
گام هایی در جهت تولید بافت ریوی با استفاده از سلول های بنیادی

  گام هایی در جهت تولید بافت ریوی با استفاده از سلول های بنیادی

با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs)، محققین در دانشگاه بوستون برای اولین بار برنامه های کامل ژنتیکی مربوط به پیش سازهای ریوی را پروفایل کرده اند و ژن هایی را شناسایی کرده اند تشکیل کلیه را کنترل می کنند و ارگانوئیدهای مینی ریه را تولید کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs)، سلول هایی پرتوان هستند که قابلیت تمایز به انواع سلول های بدن را دارند و می توان آن ها را از بیوپسی های خونی و پوستی تولید کرد.

 برای شناسایی سلول های ریوی تولید شده از این سلول های پوستی، محققین در دانشگاه بوستون با استفاده از یک تکنولوژی ویرایش ژن، یک ماده فلورسنس را به درون یک ژن مهم برای تکوین ریه در سلول های iPS وارد کردند. سپس این سلول ها با مجموعه ای از ترکیبات مختلف از فاکتورهای رشد تیمار کردند تا سلول های ریوی را تولید کردند.  زمانی که این سلول ها به سلول های ریوی تبدیل شوند، آن ها رنگ فلورسنس را نشان داده و می توان آن ها را از سایر سلول ها جداسازی کرد.

در ادامه محققین پروتکلی را برای رشد سلول های ریوی به صورت اسفیرهای چند صد سلولی که بسیاری از ژن های مهم ریوی را بیان می کردند استفاده کردند. این اسفیرها را اصطلاحا ارگانوئیدهای ریوی می نامند. در ادامه آن ها سلول های ریوی تولید شده از iPSCها را با سلول های ریوی مقایسه کردند و شباهت های مهمی را شناسایی کردند. محققین براین باورند که این ارگانوئیدهای ریوی می توانند در درک ما از بیماری های ریوی و فرایند تکوین ریه یا بیماری های ریوی بسیار تاثیر گذار باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه