تاریخ انتشار: یکشنبه 24 اردیبهشت 1396
پارکینسون در ظروف آزمایشگاهی: شبیه سازی نوسانات مغزی

  پارکینسون در ظروف آزمایشگاهی: شبیه سازی نوسانات مغزی

نوسانات غیر طبیعی در نورون هایی که حرکات را کنترل می کنند، احتمالا دلیلی بر لرزش هایی هستند که از مشخصه های بیماری پارکینسون هستند و معمولا در بیماران پارکینسونی مشاهده می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه بوفالو در مطالعاتی که با استفاده از سلول های بنیادی انجام داده اند توانسته اند این نوسانات غیر طبیعی را در ظروف آزمایشگاهی شبیه سازی کنند و راه را برای غربالگری سریع تر درمان های جدید برای پارکینسون هموارتر کنند.

نوسانات غیر طبیعی مغز در بیماران پارکینسونی، حدود یکی دو دهه قبل مشخص شد، زمانی که محققین بیماران پارکینسونی را تحت تیمار با تحریکات مغزی عمقی قرار دادند و مشاهده کردند که این تحریکات موجب موثرتر شدن داروهای تجویزی آن ها شد. در حین این تحریکات محققین متوجه شدند زمانی که الکترودها را به سر بیماران وصل می کنند، نوساناتی در فعالیت های مغزی مشاهده می شود. آن ها این نوسانات را دلیل منقبض شدن و شل شدن عضلات و لرزش ها در بیماران پارکینسونی دانستند اما هیچ گاه نتوانسته بودند این نوسانات را در سطح سلولی مشاهده کنند. در این راستا دکتر فنگ و همکارانش در بوفالو، سلول های پوستی مشتق از بیماران پارکینسونی دارای موتاسیون در ژن parkin را به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) تبدیل کردند. این موتاسیون با مختل کردن عملکردهای دوپامین که برای حرکات فیزیکی طبیعی لازم است، منجر به پارکینسون می شود. زمانی که محققین فعالیت الکتریکی را در نورون های مشتق از iPSCها و دارای موتاسیون در parkin ثبت کردند، این نوسانات را به وضوح مشاهده کردند. این موتاسیون و این نوسانات، تغییراتی را در نحوه ارتباط برقرار کردن نورون ها ایجاد می کند. به طور طبیعی ارتباط بین این نورون ها به صورت تکرار شونده نیست. اما در این مورد، محققین براین باورند که نوسانات محتوای اطلاعاتی که منتقل می شود را کاهش می دهد و در نتیجه دستورالعمل مناسبی برای حرکات طبیعی منتقل نمی شود. محققین با استفاده از تکنولوژی ویرایش ژن نشان دادند که تصحیح کردن ژن parkin موجب می شود که نوسانات در این نورون ها از بین برود. محققین براین باورند که می توانند از این نورون های مشتق از iPSCبرای غربالگری داروهایی مختلف برای پارکینسون استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه