تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396
تبدیل سلول های بنیادی به سلول های ریوی

  تبدیل سلول های بنیادی به سلول های ریوی

ریه های انسان نیز مانند همه اندام ها، ماهیت خود را از تجمعاتی از سلول های بنیادی تمایز نیافته می گیرد. اما ظرف چند ماه، این سلول ها به صورت سازمان یافته در می آیند. آن در کنار هم جمع می شوند، منشعب می شوند، جوانه می زند و برخی مجاری و آلوئول ها و برخی دیگر کیسه های هوایی را برای تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن تولید می کنند. نتیجه تکوین، بوجود آمدن دو ریه سالم با قدرت تنفس است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سال ها محققینی که به مطالعه بیماری های ریوی مانند فیبروز کیستیک می پرداختند سعی بر ردیابی این فرایند به صورت ریز به ریز و از آغاز تا پایان داشتند. محققین دانشگاه بوستون بر این ادعا هستند که دو دستاورد مهم داشته اند که می تواند به درک چگونگی تکوین ریه ها کمک کند: توانایی رشد و خالص سازی پیش سازهای ریوی اولیه که از سلول های بنیادی انسانی منشا می گیرند و توانایی تمایز این سلول ها به برونشیوسفیرهای کوچکی که فیبروز کیستیک را مدل سازی می کنند.

ابتدا هاوکینز و همکارانش به راهی برای شناسایی سلول های ریوی نیاز داشتند. پیش از این محققین نشان داده بودند که سلول های بنیادی موشی ژنی به نام Nkx2-1 را بیان می کنند که در تعیین سرنوشت سلول ها و تعیین زمانی که آن ها باید به سلول های ریوی تبدیل شوند دخالت دارد. این اولین ژنی است که به سلول های بنیادی می گوید که باید به سلول ها ریوی تبدیل شوند. هاوکینز و همکارانش ژن گزارشگری را طراحی کردند که زمانی که سلول های بنیادی اولین بار Nkx2-1 را بیان می کنند، به رنگ سبز روشن در می آید. آن توانستند که سلول های ریوی که به رنگ سبز می درخشیدند را  با استفاده از فلوسایتومتر جداسازی و خالص سازی کنند. آن ها این سلول ها را روی یک ماتریکس کشت دادند و مشاهده کردند که اسفیرهای سبز رنگ کوچکی تشکیل شد که حدود نیم میلی متر قطر داشتند. این اسفیرها که محققین آن ها را ارگانوئیدهای ریوی نامیده اند حاوی چندین نوع سلول ریوی کلیدی است. آن ها براین باورند که می توان از این ارگانوئیدها در مطالعات تکوینی، مطالعات مربوط به بیماری های ریوی و  غربالگری داروها و ... استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه