تاریخ انتشار: دوشنبه 01 خرداد 1396
فوکوس روی تک سلول ها و آشکار سازی سلول های سرطانی پنهان شده

  فوکوس روی تک سلول ها و آشکار سازی سلول های سرطانی پنهان شده

محققین راهی را برای شناسایی سلول های سرطانی خفته یافته اند که بعد از تخریب کامل تومور بوسیله درمان های موجود، زنده می مانند. این تکنیک جدید آن ها را قادر می سازد که سلول های سرطانی منفرد را شناسایی و ویژگی های آن ها را تعیین می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پیشرفت های اخیر موجب شده است که در درمان سرطان انقلابی رخ دهد و پزشکان بتوانند از شیمی درمانی های شخصی برای هر بیمار استفاده کنند. با این حال، اگر چه این درمان های جدید بسیار موثر هستند، اما در بسیاری از موارد سرطان مجددا عود می کند.

تیمی از محققین بین المللی در دانشگاه آکسفورد و انستیتو کارولینسکای سوئد راهی را برای شناسایی سلول های بنیادی سرطانی شناسایی کرده اند که بعد از شیمی درمانی و پرتو درمانی زنده می مانند. این سلول های بنیادی سرطانی نادر بوده و شناسایی آن ها بسیار مشکل است زیرا این سلول ها در بافت های طبیعی مخفی می شوند.

در این مطالعه، محققین از تکنیکی ژنتیکی و جدید برای شناسایی و آنالیز سلول های بنیادی سرطانی منفرد در بیماران لوکمیایی(قبل و بعد از درمان) استفاده کرده اند. آن ها دریافته اند که حتی در هر فرد لوکمیایی، انواع مختلفی از سلول های بنیادی سرطانی وجود دارد که به طور متفاوتی به درمان ها پاسخ می دهند. شمار اندکی از این سلول ها بسیار مقاوم بوده و احتمالا مسئول اصلی عود مجدد سرطان هستند. با استفاده از تکنیک جدید طراحی شده بوسیله محققین آکسفورد و کارولینسکا، امکان آنالیز این سلول های بنیادی سرطانی به صورت تک به تک میسر است. و در نتیجه می توان با شناسایی ویژگی های هر کدام، درمانی را برای ریشه کن کردن آن ها ارائه کرد. همان طور که گفته شد، این سلول های سرطانی دارای یک ویژگی ناهمگونی درون توموری هستند و در نتیجه مکانیسم های سلولی و مولکولی هر کدام نیز منحصر بفرد است و برای شناسایی و ریشه کن کردن آن ها باید استراتژی های مختلفی را در نظر گرفت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه