تاریخ انتشار: چهارشنبه 03 خرداد 1396
شناسایی ژن تنظیمی کلیدی در تشکیل دریچه های قلبی

  شناسایی ژن تنظیمی کلیدی در تشکیل دریچه های قلبی

محققین دانشگاه بازل سوئیس یک ژن تنظیم کننده کلیدی برای تشکیل دریچه های قلبی را شناسایی کرده اند. تشکیل این دریچه ها فرایندی حیاتی برای تکوین طبیعی جنینی قلب است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، قلب اولین اندام دارای عملکرد طی تکوین جنین مهره داران محسوب می شود. در انسان، در هفته 4 بارداری، قلب شروع به تپیدن می کند. متاسفانه، بیماری های قلبی مادرزادی یکی از شایع ترین ناهنجاری های تکوینی محسوب می شوند و آن ها را می توان یکی از دلایل اصلی مرگ نوزادان در زمان تولد یا بعد از تولد دانست. یکی از این ناهنجاری های قلبی مربوط به تشکیل دریچه های قلبی است که در تنظیم فشار و جریان خون در بطن های قلبی نقش دارند.

تیمی از محققین در دانشگاه بازل ژنی به نام HAND2 را شناسایی کر ده اند که یک تنظیم کننده کلیدی برای شروع تشکیل دریچه های قلبی در جنین های موش است. مطالعات گذشته با استفاده از مدل های موشی فاقد HAND2 نشان داده است که این ژن جریان خروجی و تکوین بطن راست را تنظیم می کند. در ادامه آن ها مشاهده کردند که قلب های موتاسیون یافته برای HAND2 فاقد بالشتک های قلبی هستند که به طور طبیعی به دریچه های قلبی تبدیل می شوند. به طور طبیعی سلول هایی که به این بالشتک ها تبدیل می شوند متحمل بازآرایی های سلولی پیچیده ای می شوند و از پوشش دیواره قلبی کنده شده و به درون بالشتک ها مهاجرت می کنند و آن ها را پر می کنند. از آن جایی که این مکانیسم برای تکوین قلب حیاتی است، جایگزینی های دریچه های قلبی، یکی از شایع ترین جراحی هایی است که صورت می گیرد و یکی از امیدواری ها این است که مطالعات زیست پزشکی منجر به مهندسی دریچه های جایگزین از سلول های بنیادی شود. این کشف که HAND2 یکی تنظیم کننده کلیدی فرایندهای تنظیم ژنی و سلولی دخیل در تشکیل دریچه های قلبی است می تواند گامی بزرگ در جهت مهندسی دریچه های قلبی جایگزین از سلول های بنیادی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه