تاریخ انتشار: یکشنبه 28 خرداد 1396
داروی شیمی درمانی ممکن است آسیب پذیری به افسردگی را افزایش دهند

  داروی شیمی درمانی ممکن است آسیب پذیری به افسردگی را افزایش دهند

یک داروی شیمی درمانی که برای درمان سرطان مغز استفاده می شود ممکن است با ممانعت از رشد سلول های مغزی جدید، موجب افزایش آسیب پذیری به افسردگی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،افسردگی یکی از حداقل علایم شناخته شده سرطان است. پیش از این، تعیین این امر که آیا برخی از افراد مبتلا به سرطان به دلیل شیمی درمانی دچار افسردگی می شوند یا استرس مبتلا بودن به سرطان موجب افسردگی آن ها می شود، مشکل بود.

مطالعات جانوری نشان داده است که شیمی درمانی موجب تغییرات رفتاری و زیستی مغزی مربوط به افسردگی می شود که این تغییرات با دیسترس روانی ناشی از تشخیص سرطان متفاوت است. مطالعه ای در کالج سلطنتی لندن نشان داده است که افسردگی در بین بیماران سرطانی مبتلا به سرطان مغز بسیار شایع است. مطالعات نشان می دهد که حدود 30 درصد بیماران مبتلا به سرطان مغز افسردگی را تجربه می کنند. برای مثال، اخیرا مطالعه ای نشان داده است که حدود 90 درصد بیماران خود اذعان دارند که دچار افسردگی شده اند و این در حالی است که 20 درصد آن ها در طبقه بندی های مربوط به تعریف بالینی افسردگی قرار می گیرند.

بیشتر بیماران سرطانی زمانی که متحمل شیمی درمانی می شوند، تقسیمات سلولی در بدن آن ها تقسیم می شود. در واقع این تیمار، سلول های سرطانی با تقسیم سریع را می کشد و علی رغم کمک کننده بودنش می تواند عوارض جانبی را برای فرد ایجاد کند(مانند از دست دادن موها). در این مطالعه محققین نشان داده اند که شیمی درمانی می تواند سلول های بنیادی دخیل در رشد سلول های مغزی جدید(نوروژنز) را نیز متوقف کند. در واقع به نظر می رسد که اثرات شیمی درمانی روی نوروژنز می تواند مکانیسم های زیستی مغز را تغییر دهد و منجر به آسیب پذیری بیشتر به افسردگی شود.

در مطالعات موشی، محققین داروی شیمی درمانی تموزولومید(TMZ) را با استفاده از روشی که برای انسان استفاده می شود برای موش نیز استفاده کردند و مشاهده کردند که رشد سلول های مغزی در ناحیه هیپوکامپ این موش ها که مسئول احساسات و حافظه است متوقف شد. در واقع به نظر می رسد طبق پیش بینی این دارو منجر به توقف و کاهش نورون زایی می شود و موش ها علایمی از افسردگی را نشان می دهند.

برخلاف عوارض جانبی بالقوه شیمی درمانی، این درمان برای افزایش شانس بقای بیماران ضروری است. با این حال، درک اثرات خاص شیمی درمانی روی حالات و روحیات فرد می تواند کیفیت درمان و زندگی را برای فرد بهبود ببخشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه