تاریخ انتشار: یکشنبه 28 خرداد 1396
کشف اهدافی برای داروی کلامیدیا با استفاده از CRISPR و سلول های بنیادی

  کشف اهدافی برای داروی کلامیدیا با استفاده از CRISPR و سلول های بنیادی

محققین در انستیتو Wellcome Trust Sanger و همکارانش در دانشگاه بریتیش کلمبیا تکنیکی خلاقانه را برای مطالعه نحوه برهمکنش کلامیدیا و سیستم ایمنی انسان ایجاد کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، محققین از ترکیب ویرایش ژن و سلول های بنیادی برای ایجاد یک مدل استفاده کرده اند. آن ها دو ژن مربوط به سیستم ایمنی به نام های IRF5 و IL-10RA را شناسایی کرده اند که نقش کلیدی در مبارزه علیه عفونت کلامیدیا دارند. کلامیدیا تراکوماتیس یکی از شایع ترین عفونت های منتقله از راه جنسی(STIs) در بریتانیا محسوب می شود که سالانه تنها در انگلستان بیش از 200000 نفر به آن مبتلا می شوند. برآوردها نشان می دهد که سالانه حدود 131 میلیون نفر در سراسر جهان به کلامیدیا دچار می شوند که یک بیماری اغلب خاموش است که به ندرت علایم اولیه را نشان می دهد.کلامیدیا موجب عفونت های سیستم جنینی می شود که گاها با التهاب لگن و ناباروری همراه است. از آن جایی که میزان مقاومت آنتی بیوتیکی کلامیدیا رو به افزایش است، سازمان سلامت جهانی به دنبال یافتن راه حل های درمانی جایگزین برای این عفونت است.

در مطالعه ای جدید محققین با ماکروفاژهای خونی را با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) برای مطالعه عفونت کلامیدیایی ایجاد کردند. ماکروفاژها نقش حیاتی را در کشتن کلامیدیا برای محدود کردن عفونت دارند. نحوه پاسخ دهی این ماکروفاژهای مشتق از iPSCها به عفونت کلامیدیایی بسیار مشابه ماکروفاژهای خونی طبیعی بود. این بدین معنی است که این ماکروفاژها برای مدل سازی این شرایط بسیار مناسب هستند. این مدل جدید محققین را قادر به مطالعه چگونگی برهمکنش سیستم ایمنی انسان با آنتی بیوتیک ها می کند.

محققین می گویند که کلامیدیاها درون ماکروفاژها مخفی می شوند و از معرض آنتی بیوتیک ها بدور می مانند. یک یا دو کلامیدیا درون این ماکروفاژها به هزاران کلامیدیا تبدیل می شوند و موجب پراکنش عفونت می شوند. محققین از CRISPR/Cas9 برای ویرایش ژنتیکی iPSCهای انسانی استفاده کردند و سپس اثر این دستکاری ژنتیکی را روی توانایی ماکروفاژهای حاصل برای مبارزه با عفونت مشاهده کردند. آن ها مشاهده کردند که دو ژن ماکروفاژ در محدود کردن عفونت کلامیدیایی نقش دارند: IRF5 و IL-10RA. زمانی که این ژن ها خاموش شود، ماکروفاژها بیشتر به عفونت کلامیدیا مستعد می شوند. این نتایج نشان می دهد که این ژن ها می توانند هدفی دارویی برای درمان کلامیدیا باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه