تاریخ انتشار: یکشنبه 28 خرداد 1396
شناسایی مکانیسم های مولکولی دخیل در اختلالات دو قطبی

  شناسایی مکانیسم های مولکولی دخیل در اختلالات دو قطبی

نتایج یک همکاری بین دانشگاه های هاروارد و سن دیگو و مدرسه پزشکی یوکوها و در نهایت انستیتو سانفورد منجر به شناسایی مکانیسم مولکولی پشت پرده موثر بودن لیتیوم در درمان بیماران مبتلا به اختلالات دو قطبی شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه محققین از سلول های بنیادی پرتوان القایی(hiPS cells) برای ترسیم مسیر پاسخ به لیتیوم استفاده کردند که منجر به شناسایی هر چه بهتر دلایل اختلالات دو قطبی شد. نتایج بدست آمده از این مطالعه نه تنها به شناسایی اساس مولکولی این بیماری کمک می کند بلکه ممکن است به ایجاد یک تست تشخیصی برای این بیماری و پیش بینی این که چقدر احتمال دارد که بیمار به لیتیوم پاسخ دهد، نیز کمک کند یا حتی پایه ای برای کشف داروهای جدیدی باشد که موثرتر و بی خطرتر از لیتیوم هستند.

بیماری اختلال دو قطبی یک مشکل ذهنی برای سلامتی است که شدیدا شرایط رفتاری فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. لیتیوم اولین درمان شناسایی شده برای این بیماری است که خود دارای محدودیت هایی است. تنها یک سوم بیماران به این ماده پاسخ می دهند. مکانیسم عملکرد لیتیوم نیز به خوبی شناخته نشده است. در سلول های iPS انسانی که از بیماران دو قطبی پاسخ دهنده به لیتیوم و پاسخ ندهنده به لیتیوم تولید شد، محققین تفاوت فیزیولوژیکی را در تنظیم بعد از ترجمه ژنی به نام CRMP2 مشاهده کردند که موجب می شود پروتئین تمایل بیشتری به غیر فعال بودن در بیماران دو قطبی پاسخ دهنده باشد. با این حال، این مطالعه نشان داد زمانی که لیتیوم برای این سلول ها تجویز می شود، مکانیسم های تنظیمی آن ها تصحیح می شود و فعالیت طبیعی CRMP2 احیا شده و دلایل دخیل در این بیماری نیز تصحیح می شوند. بنابراین، این مطالعه نشان داده است که اختلال دو قطبی می تواند در مکانیسم های فیزیولوژی ریشه داشته باشد(نه لزوما ژنتیک). دیدگاه های بدست آمده از این سلول های iPS مشتق از بیماران در نمونه های مغزی گرفته شده از بیماران دو قطبی، در مدل های جانوری و در عملکرد بیماران زنده نیز صدق می کند. این مطالعه علاوه بر ارائه اطلاعات پایه ای در مورد  مکانیسم های دخیل در اختلال دو قطبی می تواند منجر به ایجاد داروهای جدیدی برای این مشکل شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه