تاریخ انتشار: یکشنبه 11 تیر 1396
سرطان مجاری صفراوی چگونه ایجاد می شود و چگونه می توان آن را مهار کرد

  سرطان مجاری صفراوی چگونه ایجاد می شود و چگونه می توان آن را مهار کرد

دو نوع مختلف از سرطان می تواند در کبد ایجاد شود: شکل شایع تر که مربوط به سلول های خود کبد است و کارسینومای هپاتوسلولار نام دارد و شکل کمتر اشیع که سرطان مجاری صفراوی است و از سلول های مجاری سفراوی یا سلول های تمایز نیافته کبدی منشا می گیرد. در هر دو نوع سرطان، درمان بسیار مشکل است و در جامعه آمریکا، سرطان های کبدی را دومین دلیل مرگ های سرطانی می دانند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تاکنون اطلاعات زیادی در مورد نحوه ایجاد و پیشرفت مجاری صفراوی بدست نیامده است و در نتیجه داروی موثری هم برای متوقف کردن آن وجود ندارد. محققین آلمانی در مرکز تحقیقات سرطان هایدلبرگ مسیر سیگنالینگ کلیدی را شناسایی کرده اند که موجب سرطانی شدن سلول های مجاری صفراوی می شود و در نتیجه می تواند هدفی برای مبارزه با این سرطان باشد.

در این مطالعه آن ها به مطالعه نمونه بافت های کبدی مشتق از موش و انسان پرداختند. در محیط کلانژیوکارسینوماها، آن ها سطوح بالایی از گونه های اکسیژن فعال(ROS) مضر را شناسایی کردند. معمولا در بیماری های کبدی ناشی از التهاب، هپاتیت و مصرف الکل سطح ROS‌در کبد بالا می رود و این امر با افزایش خطر ایجاد سرطان همراه است. اما در بخشی از این مطالعه، محققین موش هایی را آمیزش دادند که نقص خاصی در میتوکندری های کبدی شان داشتند و این نقص منجر به افزایش سطح ROS در آن ها می شود و در نتیجه منجر به آسیب کبدی در آن ها می شود. زمانی که این موش ها چند هفته بیشتر عمر کردند، جایگاه های متعددی از سلول های مجاری صفراوی شان شروع به رشد کرد. در این محل ها محققین تجمعاتی از سلول های بنیادی توموری را مشاهده کردند و جالب تر این که در پیرامون این جایگاه های در حال سرطانی شدن، مقادیر زیادی سلول کوپفر وجود داشت. سلول های کوپفر، ماکروفاژهای کبدی هستند که TNF‌تولید می کنند و موجب افزایش رشد سلول های پیرامونی می شوند. به نظر می رسد که TNF آنزیمی به نام JNK‌ را فعال می کند که موجب شروع تکثیر سلول های مجاری صفراوی می شود. در ادامه محققین نشان دادند که گونه های اکسیژن فعال در صورتی که بلوک شوند، سلول های مجاری صفراوی شان کاهش می یابد و در نتیجه میزان بروز خطر سرطان مجاری صفراوی کاهش می یابد، محققین در ادامه قصد دارند که اثر آنتی اکسیدان ها را علیه آنزیم JNK بررسی کنند و پتانسیل درمانی آنتی اکسیدان ها را روی این سرطان ها تست کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه