تاریخ انتشار: یکشنبه 18 تیر 1396
پیوند مجاری صفراوی مصنوعی رشد یافته در آزمایشگاه به موش برای درمان بیماری های کبدی

  پیوند مجاری صفراوی مصنوعی رشد یافته در آزمایشگاه به موش برای درمان بیماری های کبدی

محققین کمبریج روش جدیدی را برای رشد و پیوند مجاری صفراوی مصنوعی ارائه کرده اند که می تواند در آینده به درمان بیماری های کبدی در کودکان کمک کند و نیاز به پیوند کبد را کاهش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه جدید محققین دانشگاه کمبریج به سرپرستی پروفسور لودویک والیر ساختارهای سلولی سه بعدی را تولید کرده اند که زمانی که به موش پیوند شدند به مجاری صفراوی طبیعی و دارای عملکرد تبدیل شدند.

مجاری صفراوی ساختارهای طویل و لوله ای شکلی هستند که صفرای ساخته شده در کبد را منتقل می کنند و به هضم غذا کمک می کنند. اگر این مجرا به درستی عمل نکند می تواند بیماری های صفراوی مانند آترزی صفراوی را در کودکان ایجاد کند که می تواند منجر به آسیب به ساختار صفرا در کبد شود. در این مطالعه محققین از ترکیب مهندسی بافت و پیوند سلول برای تولید مجاری صفراوی انسانی مصنوعی و پیوند آن استفاده کردند. آن ها سلولی سالم موسوم به کلانژیوسیت ها را از مجاری صفراوی استخراج کردند و آن ها را درون ساختارهای لوله ای شکل سه بعدی و دارای عملکردی به نام ارگانوئیدهای صفراوی رشد دادند. زمانی که آن ها به موش پیوند شدند، این ارگانوئیدهای صفراوی درون ساختارهای لوله ای شکل پیچیده ای مشابه مجاری صفراوی سازماندهی شدند. در بخشی از مطالعه آن ها این ارگانوئیدهای صفراوی را روی داربست های کلاژنی زیست تخریب پذیری کشت دادند که قابلیت لوله ای شدن و ترمیم مجاری صفراوی آسیب دیده را در بدن دارند. بعد از چهار هفته، این سلول ها به طور کامل این داربست های مینیاتوری را پوشاندند و مجاری مصنوعی را تولید کردند که ویژگی هایی مشابه مجرای صفراوی طبیعی و دارای عملکرد را نشان می دهد. این مجاری صفراوی برای جایگزین کردن مجاری صفراوی آسیب دیده موشی استفاده شدند. پیوند مجاری صفراوی مصنوعی موفقیت آمیز بود و جانور بدون این که دچار مشکل شود زنده ماند. محققین براین باورند که این مطالعه پتانسیل درمان اختلالات مربوط به مجاری صفراوی را دارد و یکی از مظاهر قدرت مهندسی بافت و طب بازساختی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه