تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 تیر 1396
سلول های بنیادی در مناطق مختلف مغز سلول های بنیادی را به طور گزینشی فرا می خوانند

  سلول های بنیادی در مناطق مختلف مغز سلول های بنیادی را به طور گزینشی فرا می خوانند

سلول های بنیادی در مغز پستانداران بالغ در برخی مناطق وجود دارند و در سراسر عمر به تولید نورون های جدید می پردازند. گروهی از محققین در دانشگاه بازل گزارش کرده اند که ارتباطات مغزی دوردست می توانند منابع مجزایی از سلول های بنیادی را در نیچ شان هدف قرار دهند و آن ها را برای تقسیم شدند و تولید زیرنوع های خاصی از نورون ها پیاز بویایی تحریک کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مغز ما در تمام طول عمر نورون های جدیدی را تولید می کند. طیف متنوعی از محرک ها سلول های بنیادی را در نیچ شان تحریک می کنند تا نورون هایی را شکل دهند که به جایگاه عملکردشان مهاجرت می کنند. پروفسور فیونا داچ و تیمش در دانشگاه بازل نشان داده اند که نورون ها وابسته به تغذیه در هیپوتالاموس مغز، نوع مجزایی از سلول های بنیادی را  در پاسخ به غذا خوردن برای تکثیر شدن و بالغ شدن به سلول های عصبی خاص تحریک می کند.

ناحیه تحت بطنی یا ساب ونتریکولار مغز بزرگ ترین مخزن سلول های بنیادی مغز را تشکیل می دهد و در این ناحیه سلول های بنیادی به حالت خفته و به صورت کاملا متراکم در کنار هم قرار گرفته اند. سیگنال های محیطی موجب تحریک این سلول های بنیادی به تقسیم شدن می کند. سلول های بنیادی این ناحیه، نورون های مربوط به پیاز بویایی را تامین می کند. در جوندگان، روزانه تقریبا 100000 نورون جدید از نیچ سلول های بنیادی به پیاز بویایی مهاجرت می کند. محرک بویایی که به بینی می رسد در پیاز بویایی پردازش می شود و اطلاعات مربوط به آن به سایر نواحی مغز فرستاده می شود. شبکه بسیار درهم تنیده از نورون های مختلف پیاز بویایی برای تشخیص بو مهم است.

هر سلول بنیادی بسته به جایگاهش در ناحیه تحت بطنی هویت مخصوص به خود را دارد. در حالی که نورون های جدید به طور دائم در حال تولید شدن هستند، نحوه تاثیر سیگنال های نیچ روی این مخزن سلول های بنیادی مشخص نیست. در این مطالعه ارتباط جدید و منطقه ای از فواصل دور دست مغزی را بین هیپوتالاموس و ناحیه تحت بطنی شناسایی شده است و نشان داده شده است که وضعیت فیزیولوژیک از نظر گرسنگی و سیری می تواند فراخواندن مخازن خاص سلول های بنیادی را تنظیم کند و به ازای آن زیرنوع های خاصی از نورون ها را در پیاز بویایی شکل دهد. زمانی که جانور گرسنه می شود، فعالیت سلول های عصبی در هیپوتالاموس کاهش می یابد و  این روی نرخ تکثیر سلول های بنیادی این ناحیه نیز تاثیر می گذارد. این میزان، زمانی که جانور مجددا غذا می خورد به سطح طبیعی باز می گردد. در واقع تقسیم سلول های بنیادی می تواند بوسیله تغییرات فعالیت نورون های مربوط به تغذیه تنظیم شود. این نتایج به خوبی نشان می دهد که مدارهای عصبی مربوط به نواحی مختلف مغزی می تواند مخازن مختلفی از سلول های بنیادی را در پاسخ به محرک های مختلف تنظیم کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه