تاریخ انتشار: یکشنبه 01 مرداد 1396
روشی جدید که منجر به تشکیل سلول های بافتی تخصص یافته برای درمان بیماری می شود

  روشی جدید که منجر به تشکیل سلول های بافتی تخصص یافته برای درمان بیماری می شود

روشی جدید منجر به تشکیل سلول های خاص بافتی می شود که درک بیماری های مخرب عصبی، بیماری های التهابی و سرطان را افزایش می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، ماکروفاژها سلول های تخصص یافته ای هستند که در تکوین بافت، ترمیم و ایمنی دخیل هستند. ماکروفاژها در چندین نوع بافت وجود دارند و از سلول های پیش ساز کیسه زرده منشا می گیرند. این ماکروفاژها را ماکروفاژهای اولیه می نامند که در طی تکوین اولیه جنینی از کیسه زرده منشا می گیرند. جداسازی این سلول های پیش ساز در تعداد کافی برای انجام مطالعات، خود چالشی بزرگ محسوب می شود.

تیمی از محققین ژاپنی در دانشگاه کیوتو توانسته اند پروتکلی را برای القای تشکیل ماکروفاژهای اولیه ارائه کنند که منجر به تشکیل ماکروفاژهایی می شود که بسیار شبیه ماکروفاژها مشتق از کیسه زرده است. این امر آن ها را قادر می سازد که سلول های مشتق از ماکروفاژهای اولیه را در in vivo بررسی کنند، این موفقیت گامی بزرگ در درک بیماری های التهابی، سرطان و بیماری های تخریب کننده عصبی مختلف محسوب می شود. در این مطالعه آن ها برای تولید ماکروفاژهای اولیه از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) استفاده کردند که از نظر ژنتیکی، فیزیکی و عملکردی بسیار شبیه ماکروفاژهای مشتق از کیسه زرده بودند و آن ها را اصطلاحا ماکروفاژهای القایی(iMac) می نامند. زمانی که iMac با نورون های مشتق از iPSC کشت داده شدند با به مغز موش ها منتقل شدند، این iMacها به میکروگلیا تبدیل شدند که ماکروفاژهای مغزی هستند. گرافت کردن این iMacها به ریه موش هایی که برای پروتئینوز آلوئولار ریوی(PAP) مدل شده بوند منجر به ایجاد ماکروفاژهای ریوی تخصص یافته ای شد که بیماری را درمان کرد و نشان می دهد که می توان از  این iMacها برای سلول درمانی بیماری های مختلف استفاده کرد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که این پروتکل جدید که می تواند منجر به ایجاد سلول های ماکروفاژی شود می تواند یکی از مشکلات بزرگ در زمینه سلول درمانی برخی بیماری ها و هم چنین نحوه تکوین این سلول های مهم را برطرف کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه