تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 مرداد 1396
استفاده از بزاق در تشخیص هپاتیت E

  استفاده از بزاق در تشخیص هپاتیت E

یک تست بزاقی که بوسیله محققین جان هاپکینز طراحی شده است می تواند به اندازه تست های خونی برای ارزیابی آلودگی به عفونت ویروس هپاتیت E مورد استفاده قرار گیرد. این تست می تواند راه ارزان تر و آسان تری برای جمع آوری داده ها برای مطالعه و درمان بیماری باشد که سالانه حدود 20 میلیون نفر را مبتلا می کند و 56000 نفر را می کشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، هپاتیت E به اندازه سایر انواع ویروس های هپاتیت شناخته شده نیست ولی میزان شیوع آن در کشورهایی مانند هندوستان، پاکستان، نپال و بنگلادش بالاست که به دلیل مشکلات بهداشتی ضعیف و مشکلات مربوط به کیفیت پایین آب است و از مسیرهای مقعدی و یا دهانی منتقل می شود. برای بسیاری از کسانی که خیلی زود مبتلا شناسایی می شوند، استفاده از برخی داروها و درمان ها می تواند تا حد زیادی علایم را کاهش دهد اما مشکل این است که شناسایی اولیه آلودگی به این ویروس سخت است.

در حال حاضر، تنها راه برای تشخیص هپاتیت E از طریق تست های خونی و تست های مدفوعی بوده است که آنتی بادی هایی را برای ویروس هپاتیت مورد استفاده قرار می دهد. در هر دو مورد، نمونه گیری بسیار مشکل است و ارزیابی آن ها نیازمند امکاناتی است که در کشورهای با درآمد پایین بسیار گران قیمت هستند. در این راستا دکتر Heany و همکارانش در جان هاپکینز تستی را بر مبنای استفاده از بزاق طراحی کرده اند. در این تست آن ها از پلت فرمی استفاده می کنند که در آن آنتی ژن ها به دانه های فلورسنس می چسبند. این دانه ها می توانند به راحتی از طریق یک جریان مایع بچرخند و با آنتی بادی هایی مربوط به بیماری(در صورت وجود در بزاق) بچسبند. یکی دیگر از مزیت های این تکنولوژی مبتنی بر دانه ها(beads) این است که اجازه تست شمار زیادی از آنتی ژن ها را درون یک نمونه از بزاق می دهد. این محققین براین باورند که این تست بزاقی را می توان برای سایر بیماری های ویروسی نیز مورد استفاده قرار داد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه