تاریخ انتشار: یکشنبه 27 اسفند 1391
نگهداری اعضای پیوندی در خارج بدن ممکن شد
برای نخستین بار؛

  نگهداری اعضای پیوندی در خارج بدن ممکن شد

دانشمندان در دستاورد بزرگی که می‌تواند پیوند عضو را متحول کند، توانستند برای نخستین بار، کبدهای اهدایی را بر روی یک دستگاه جدید، به مدت یک روز خارج از بدن نگهداری کرده و سپس به بدن بیماران پیوند بزنند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، این دستگاه پیشگامانه انگلیسی نه تنها اندام پیوندی را حفظ کرده، بلکه به بافت‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند تا خود را ترمیم کنند و به پزشکان زمان بسیار بیشتری را پیش از اجرای عمل جراحی پیوند ارائه خواهد کرد.
 
در حال حاضر کبدهای اهدایی در دمای چهار درجه سانتیگراد سرد می‌شوند اما این فرآیند از فاسد شدن آنها جلوگیری نکرده و تنها می‌توان برای 12 ساعت این اندام را در خارج از بدن نگه داشت.
 
این دستگاه که توسط دانشمندان دانشگاه آکسفورد ساخته شده، اندام را با دمای بدن گرم نگهداشته و ترکیبی از خون، اکسیژن و مواد مغذی را به آن تزریق می‌کند که عملکردی مشابه درون بدن را در اختیار این اندام قرار می‌دهد.
 
محققان اطمینان دارند که می‌توانند اندام اهدایی را تا 24 ساعت در بیرون از بدن حفظ کنند و آزمایشات پیش‌بالینی نشان داده که حتی شاید بتوان آنها را برای 72 ساعت یا بیشتر نیز نگهداری کرد.
 
نسخه‌های اصلاح‌شده این دستگاه قابل جابجایی که به اندازه یک چرخ خرید فروشگاه است، همچنین می‌تواند در پیوند اندام دیگر بدن از جمله لوزالمعده، کلیه‌ها و ریه ها مورد استفاده قرار گرفته و در آزمایشات مسمومیت داروهای جدید نیز از آن بهره برد.
 
تاکنون دو بیمار در کارآزمایی‌های اولیه برای آزمایش این دستگاه در بیمارستان کینگز کالج لندن، بزرگترین مرکز پیوند اندام اروپا از کبد اهدایی برخوردار شده‌اند و تا کنون هیچ‌کدام از این بیماران عوارضی نداشته‌اند.
 
ایان کریستی 62 ساله که 20 سال پیش پس از دریافت خون آلوده به هپاتیت C مبتلا شده بود، اولین انسان در جهان است که از این فناوری بهره‌مند شده است. وی سال گذشته به سیروز کبدی مبتلا شده بود که در صورت عدم پیوند یک کبد جدید تا 18 ماه بیشتر زنده نمی‌ماند.
 
این دستگاه جدید علاوه بر این که به کبدهای اهدایی آسیب‌دیده اجازه می‌دهد تا بافت آسیب‌دیده را با سلولهای سالم جایگزین کنند، می‌تواند مشکلات پنهان در اندام را پیش از پیوند آن به بیمار شناسایی کند.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه