تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 مرداد 1396
نقش پروتئین های دوکی ماتریکس در فعال سازی مجدد سلول های بنیادی عصبی

  نقش پروتئین های دوکی ماتریکس در فعال سازی مجدد سلول های بنیادی عصبی

مطالعه ای چند مرکزی بوسیله محققین دانشکده پزشکی Duke-NUS کشف کرده است که پروتئین های دوکی ماتریکس می توانند نقش ذاتی را در فعال سازی مجدد و تکثیر سلول های بنیادی عصبی(NSC) بازی می کنند. این کشف گام اولیه مهمی به سمت بازکردن راه های مطالعاتی است که منجر به تکوین درمان های مبتنی بر سلول های بنیادی برای بیماری های تخریب کننده عصبی می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، کسر کوچکی از سلول های بنیادی عصبی بالغ در مغزهای پستانداران تکثیر کننده هستند و اغلب آن ها در یک وضعیت تقسیم نشونده یا خاموش قرار دارند. تعادل بین تکثیر و خاموشی این سلول ها برای تکوین مغز ضروری است و شواهد جدید نشان می دهد که عدم تعادل بین دو حالت است که منجر به اختلالات تکوینی عصبی مانند میکروسفالی می شود. از طرف دیگر، جمعیت سلول های بنیادی عصبی خفته در مغز با افزایش سن افزایش می یابد که با کاهش عملکرد مغزی همراه است. درک چگونگی فعال شدن این سلول های بنیادی عصبی اندوژن می تواند استفاده از آن ها را در طب بازساختی افزایش دهد.

در مطالعه ای که روی مگس سرکه(دروزوفیلای ملانوگاستر) صورت گرفته است، محققین نقش حیاتی کمپلکس ماتریکسی دوکی که حاوی کروماتور(Chro)است را نشان داده اند که یک فاکتور هسته ای ضروری برای کنترل بیان ژن ها در فعال سازی مجدد سلول های بنیادی عصبی است. این مطالعه نشان می دهد که Chro نقش مهمی را در حفظ تعادل بین تکثیر و خفتگی سلول های بنیادی عصبی بازی می کند و نه تنها برای فعال سازی مجدد سلول های بنیادی عصبی می شود بلکه برای مانع از غیر فعال شدن مجدد آن ها نیز می شود.

شناسایی این پروتئین ها می تواند راهگشای فعال سازی سلول های بنیادی طی استفاده از استراتژی های درمانی و طب بازساختی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه