تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 مرداد 1396
یافتن پیش سازهای ژنتیکی لوکمیا در بیماران تیمار شده برای سرطان های غیر خونی

  یافتن پیش سازهای ژنتیکی لوکمیا در بیماران تیمار شده برای سرطان های غیر خونی

در مطالعه ای که در آن حدود 9000 فرد برای سرطان های توموری جامد تیمار شده بودند، محققین دریافتند که قرار گرفتن تحت پرتو و تنباکو با نرخ بالای موتاسیون های DNA‌مرتبط با خون همراه است که منجر به افزایش خطر سرطان های خونی مانند لوکمیا می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای که اخیرا در مرکز سرطانی در نیویورک صورت گرفته است، محققین ریسک فاکتور جدیدی را برای هماتوپوئیزیس یا خون سازی کلونی شناسایی کرده اند که یک واقعه پزشکی است که به موجب آن موتاسیون های ژنتیکی در سلول های خونی بیمارانی که مبتلا به سرطان خون نبودند مشاهده می شود. 25 درصد این بیماران دچار هماتوپوئیزیس کلونی شده بودند. از بین کل بیماران، کسر کوچکی(حدود یک درصد) از بیمارانی که دچار هماتوپوئیزیس کلونی بودند، بعدا دچار سرطان خون شدند.

محققین دریافتند که این 25 درصد هماتوپوئیزیس، بیشتر شامل کسانی بود که دچار سرطان تیروئید بودند و کمترین میزان آن مربوط به بیمارانی بود که دچار تومورهای سلول های زایا بودند. موتاسیون ها بیشتر در بیماران مسن شایع بود و با توجه به هر یک دهه زندگی، حدود 6 درصد به احتمال ابتلا به هماتوپوئیزیس در بیماران اضافه می شود. هم چنین این مطالعه نشان داد که وقوع هماتوپوئیزیس شدیدا با استفاده از تنباکو مرتبط است. علاوه براین، این پژوهش نشان داد که کسانی که تحت پرتو درمانی قرار گرفته اند بیشتر احتمال دارد که دچار هماتوپوئیزیس شوند و این میزان تقریبا حدود 41 درصد این بیماران را شامل می شود.

خطر ایجاد یک سرطان خونی ثانویه بسیار بسیار اندک است و حدود 19 نفر از 5394 بیمارانی که به طور فعال تحت نظر قرار گرفته بودند، ظرف 18 ماه بعد دچار سرطان خون شدند. این مطالعه نشان داده است که حدود یک درصد بیماران مبتلا به هماتوپوئیزیس کلونی احتمالا به سرطانی ثانویه مبتلا می شوند که سه برابر کسانی که است که به احتمال 0.3 درصد ممکن است دچار سرطان های خونی شوند و دچار هماتوپوئیزیس کلونی نیز نباشند.

به طور کلی این مطالعه نشان نمی دهد که اگر فردی دچار موتاسیون های هماتوپوئیزیس کلونی باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که دچار سرطان های خونی شوند اما برای تعیین دلیل این امر، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه