تاریخ انتشار: دوشنبه 30 مرداد 1396
آزمایش خون برای تشخیص اولیه سرطان پانکراس

  آزمایش خون برای تشخیص اولیه سرطان پانکراس

تشخیص پروفایل بیومارکرهای جدید می تواند به تشخیص اولیه و بهتر برای درمان سرطان پانکراس کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بر اساس مطالعات اخیردانشگاه پنسیلوانیا سالانه بیش از 53000 نفر در آمریکا با سرطان پانکراس شناسایی می شوند (چهارمین عامل مرگ بر اثر سرطان). بیومارکرهای خونی به دقت سرطان پانکراس را در خون بیمار، در مراحل مختلف سرطان شناسایی می کند.اغلب بیماران مبتلا به سرطان پانکراس تا مراحل پایانی بیماریشان شناسایی نمی شوند، تا جایی که دیگر نمی توان با جراحی تومور را برداشت. گروهی از محققین یک جفت بیومارکر را یافته اند که می تواند بیماری را به سرعت شناسایی کنند. شروع مطالعه با استفاده از مدل سلولی بود که پیشرفت سرطان لوزالمعده انسان را تقلید می کند و سپس شناسایی پروتئین های آزاد شده بود، پروتئین های آزاد شده را از لحاظ مناسب بودن به عنوان بیومارکربرای این سرطان بررسی کردند. افراد بر اساس وجود این پروتئین ها در خونشان غربال می شوند تا بیماری در مراحل ابتدایی آنها شناسایی شود و یا حتی در افرادیکه به عنوان اقوام نزدیک بیماران می باشند برای وجود ریسک ابتلا به این بیماری بررسی می شوند.

تشخیص زودهنگام سرطان تاثیر بسزایی در کاهش صدمات ناشی از سرطان هایی چون سینه کولون و سرطان دهانه رحم می شود. دغدغه اصلی برای سرطان پانکراس این است که این نوع سرطان بسیار دیر شناسایی می شود. وجود بیومارکر مناسب می تواند تاثیر بسزایی در آینده ی درمانی این بیماری داشته باشد.

اولین مدل سلولی سرطان پانکراس درسال 2013 در آزمایشگاه تولید شد. در این مدل از تکنولوژی سلول های بنیادی برای ساختن لاین سلولی از بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته مجاری پانکراسی استفاده شد. تغییر الگوی ژنتیکی سلول های سرطانی در مرحله ی آخر سرطان باعث می شود که سلول های تمایز یافته به سلول بنیادی تبدیل شود، بیومارکرها از مراحل اولیه ی بیماری ترشح می شوند و تا پیشرفته ترین وضعیت بیماری وجود دارند.

بهترین انتخاب برای بیومارکر thrombospondin-2 (THBS2) موجود در پلاسما بود. این بیومارکر در 746 بیمار و نمونه کنترل پلاسما جستجو شد. تیم تحقیقاتی سطوحی از THBS2 را در پلاسمای خون یافت که بصورت ترکیب با بیومارکری به نام CA19-9، برای شناسایی سرطان پانکراس بسیار معتبر بود.

نتیجه ی این مطالعه بیان داشت که وجود غلظت هایی از THBS2و CA19-9  در خون می تواند تمام مراحل سرطان پانکراس را شناسایی کند و این دو بهترین بیومارکرهای شناخته شده تاکنون می باشند و وجه تمایز سرطان پانکراس از التهاب پانکراس است. 

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه