تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 شهریور 1396
به سمت یک سلول درمانی مطمئن و مقیاس پذیر برای دیابت نوع یک با ساده سازی تمایز سلول های بتا

  به سمت یک سلول درمانی مطمئن و مقیاس پذیر برای دیابت نوع یک با ساده سازی تمایز سلول های بتا

سالانه بیش از 36 میلیون نفر تحت تاثیر دیابت نوع یک(T1D) قرار می گیرند که اختلال اتوایمن است که در آن سلول های بتای تولید کننده انسولین بوسیله سیستم ایمنی مورد حمله قرار می گیرند و تخریب می شوند. در نتیجه این امر فرد نیازمند تزریق روزانه انسولین خواهد بود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، گزینه های درمانی مانند پیوند جزایر پانکراسی برای این بیماران گزارش شده است اما بدلیل کمبود منبع اهدایی این جزایر، افراد محدودی می توانند از مزایای این پیوند استفاده کنند. در این میان سلول های بنیادی پرتوان انسانی می توانند منبع نامحدود و غیر متغیری از سلول های بتای تولید کننده انسولین را برای درمان جمعیت بزرگ تری از افراد مبتلا به دیابت نوع یک ارائه دهند.

محققین دانشگاه کپنهاگ یک پروتئین سطح سلولی منحصر بفرد موجود روی سلول های پیش ساز پانکراسی انسان را برای اولین بار شناسایی کرده اند که می توان از آن برای خالص سازی جمعیت سلول هایی که توانایی تمایز به پانکراسی شدن را دارند، استفاده کرد. داشتن یک بیومارکر که بتواند در جداسازی جمعیت سلولی کمک کند می تواند ایمنی و کارایی سلول درمانی را بالا ببرد. با استفاده از این مارکر سطح سلولی، محققین توانسته اند یک فرایند تمایز مستقیم و ساده سازی شده را برای تولید سلول های انسولین ساز و درمان دیابت نوع یک پیشنهاد بدهند. این روش مقرون به صرفه بوده و جمعیت خالصی از سلول های پیش ساز پانکراسی را تولید می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه