تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 شهریور 1396
آیا سلول های بنیادی ارتباط بین باکتری ها و سرطان هستند؟

  آیا سلول های بنیادی ارتباط بین باکتری ها و سرطان هستند؟

کارسینومای معدی یکی از دلایل شایع مرگ های مرتبط با سرطان است که اغلب به این دلیل اتفاق می افتد که افراد معمولا در مراحل پیشرفته بیماری علایم بیماری را نشان می دهند. دلیل اصلی این سرطان باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری است که بیش از نیمی از جمعیت انسانی کره زمین را به آن آلوده هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، برخلاف ویروس های توموری، باکتری ها ژن های تغییر شکل دهنده سلولی را درون سلول میزبان بر جای نمی گذارند و به همین دلیل نحوه اثر گذاری آن ها و چگونگی ایجاد سرطان بوسیله آن ها مشخص نیست. تیمی از محققین ماکس پلانک کشف کرده اند که باکتری های موجود در معده سیگنال هایی را به سلول های بنیادی می فرستند که موجب افزایش فعالیت آن ها می شود. در نهایت این ترن آور سلول های بنیادی منجر به ایجاد سرطان می شود. با نشان دادن این که معده دارای دو نوع سلول بنیادی مختلف است که به طور متفاوتی به سیگنال های مشابه پاسخ می دهند، محققین مکانیسم جدیدی را برای پلاستیسیتی بافتی شناسایی کردند. این مکانیسم اجازه تنظیم خودنوزایی بافتی را در پاسخ به عفونت باکتریایی می دهد.

در این مطالعه توماس میر و همکارانش در مکس پلانک به بررسی باکتری های گوارشی و تغییراتی پرداخته اند که این باکتری ها در سلول های اپی تلیوم معدی ایجاد می کنند. به ویژه آن ها به دنبال این بودند که چگونه در محیطی که سلول ها به طور دائم در حال جایگزینی هستند، بدخیمی ایجاد می شود. جواب این سوال را در سلول های بنیادی موجود در ته غدد معدی باید جست و جو کرد که در دیواره معده وجود دارند و به طور دائم در حال جایگزین کردن سلول ها از ته غدد به رأس هستند. در این مطالعه توماس میر و همکارانش نشان دادند که هلیکوباکتر پیلوری نه تنها سلول های سطحی را آلوده می کنند بلکه به نواحی عمقی غدد رفته و سلول های بنیادی این ناحیه را نیز آلوده می کنند. سلول های بنیادی در پاسخ به این آلودگی تقسیم شده و سلول های بیشتری را تولید می کنند و منجر به ضخیم شدن لایه موکوسی معدی می شوند.

محققین از موش های تراریخته برای ردیابی سلول های بیان کننده ژن های خاص و اخلاف شان استفاده کردند. آن ها مشاهده کردند که غدد معدی حاوی دو جمعیت مختلف از سلول های بنیادی هستند که هر دو آن ها به مولکول پیام رسانی به نام Wnt پاسخ می دهند. مهم تر این که آن ها نشان دادند که سلول های میوفیبروبلاستی در لایه بافت پیوندی که به طور مستقیم زیر غدد قرار دارد، سیگنال تولید کننده سلول های بنیادی ثانویه ای به نام R-spondin را صادر می کنند که هر دو نوع جمعیت سلول های بنیادی غدد به طور متفاوتی به آن پاسخ می دهند. در پاسخ به این سیگنال، سلول های بنیادی آلوده به هلیکوباکتر پیلوری که تقسیم آهسته ای دارند، شروع به تقسیم لجام گسیخته می کنند. این نشان می دهد که آلودگی های باکتریایی مزمن یک پیش برنده قوی سرطان هستند و می توانند موجب افزایش ترن آور سلول های بنیادی و تقسیم آن ها شوند و سرطان را ایجاد کنند. به همین دلیل یافتن راهی برای مبارزه با عفونت های باکتریایی می تواند با مبارزه با سرطان های معدی کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه