تاریخ انتشار: یکشنبه 05 شهریور 1396
هورمون مشتق از بافت چربی می تواند فرد را در برابر سندرم تخمدان پلی کیستیک محافظت کند

  هورمون مشتق از بافت چربی می تواند فرد را در برابر سندرم تخمدان پلی کیستیک محافظت کند

چاقی و حساسیت انسولین کاهش یافته در سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS) شایع هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای جدید بر مبنای پژوهش های جانوری نشان داده است که هورمون آدیپونکتین می تواند فرد را در برابر این تغییرات حفاظت کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS)، بیش از یک زن هر ده زنی که در سن باروری قرار دارند را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری با سطح بالای هورمون مردانه تستوسترون مشخص می شود که منجر به مختل شدن تخمک گذاری می شود و می تواند فرد را نابارور کند. این سندرک اغلب با اضافه وزن و اختلال در پاسخ دهی به انسولین(مقاومت انسولینی) همراه است و به نوعی خطر دیابت نوع دو را نیز بالا می برد.

تیمی از محققین دانشگاه گوتنبرگ و انستیتو کارولینسکا پیش از این نشان داده اند که زنان مبتلا به PCOS سطح پایینی از هورمون آدیپونکتین مشتق از بافت چربی دارند. علاوه براین، ارتباط قوی بین سطح پایین آدیپونکتین و سلول های چربی بزرگ و مقاومت انسولینی در این زنان وجود دارد. ارتباط موقتی بین سطح آدیپونکتین پایین و اختلالات متابولیکی در PCOS ثابت نشده است.

در این مطالعه جدید محققین دو موش ماده مدیفه شده ژنتیکی را بررسی کردند که در یکی از آن ها سطح آدیپونکتین بالا رفته بود و در دیگری آدیپونکتین به طور کلی حذف شد. نیمی از موش های هر گروه هورمون جنسی نر را دریافت که علایم PCOS را در موش های طبیعی القا می کند. موش های با سطح بالای آدیپونکتین در برابر اختلالات  متابولیک مربوط به PCOS مانند مقاومت انسولینی و چاقی شکمی محافظت شدند. با این حال، آدیپونکتین مانع از مختل شدن تخمک گذاری نشد. نتایج نشان می دهد که آدیپونکتین نقش مهمی را در عملکرد بافت چربی و احتمالا ایجاد چاقی و مقاومت انسولینی در زنان مبتلا به PCOS بازی می کند. دارویی که بتواند مشابه آدیپونکتین عمل کند می تواند درمان موثری برای اختلالات متابولیکی باشد که زنان مبتلا به PCOS را تحت تاثیر قرار می دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه