تاریخ انتشار: دوشنبه 27 شهریور 1396
پیوند درون رحمی سلول های بنیادی ممکن است جایگزین پیوندهای خطرناک در زمان کودکی شوند

  پیوند درون رحمی سلول های بنیادی ممکن است جایگزین پیوندهای خطرناک در زمان کودکی شوند

پزشکان و محققین بیمارستان کودکان UCSF Benioff پیشگامان پیوند سلول های بنیادی به جمعیت منحصربفردی از بیماران محسوب می شوند: جنین هایی که در سه ماه دوم بارداری که دچار یک بیماری بالقوه جنینی هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، در این بیمارستان ده زن باردار برای درمان جنین هایشان که دچار اختلال وراثتی بودند در فاز اولیه درمان قرار گرفتند. در این اختلال خون فرد در حمل اکسیژن به اندام های حیاتی ناتوان است. این مطالعه که در نوع خود اولین محسوب می شود، بودجه ای 12.1 میلیون دلاری را از انستیتو طب بازساختی کالیفرنیا دریافت کرده است.

تالاسمی آلفا (ATM) 5 درصد جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار داده است اما این بیماری در چین، جنوب آسیا، خاور میانه و هندوستان شایغ تر است. در شدیدترین حالت این بیماری که تالاسمی آلفای ماژور نام دارد، این بیماری منجر به کم خونی و نارسایی قلبی در قبل از تولد می شود و درمان استانداردی که برای آن وجود تزریق خون به صورت طولانی مدت است. پیوند سلول های بنیادی از یک اهدا کننده موافق در برخی مواقع یک درمان استاندارد برای این بیماران محسوب می شود اما بیمار با مشکلاتی مانند بیماری پیوند علیه میزبان(GvHD) نیز همراه است که فرد را نیازمند داروهای سرکوب کننده ایمنی می سازد.

اما محققین در این مطالعه براین باورند که این سلول درمانی می تواند زمانی که جنین در رحم قرار دارد و سیستم ایمنی آن به خوبی تکوین نیافته است انجام پذیرد. بدین ترتیب دیگر کودک نیازمند درمان های تهاجمی بعد از تولد نخواهد بود. این روش می تواند گزینه درمانی مناسبی برای بخشی از جهان باشد که تالاسمی آلفا در آن ها بسیار شایع است. همان طور که اشاره شد، جنین بر خلاف انسان کاملا تکوین یافته می تواند سلول های خارجی را به خوبی بپذیرد. این سیستم ایمنی تکوین نیافته می تواند در تمام مدت بارداری به جنین نفع برساند زیرا مانع از شروع پاسخ های ایمنی به سلول های مادری می شود که ممکن است از طریق گردش خون به جنین برسند. اما نکته ای که وجود دارد این است که هر سلولی که به جنین پیوند شود می تواند بوسیله سیستم ایمنی مادر رد شود و به همین دلیل پیوند سلول های بنیادی خود مادر می تواند راهگشای امر باشد. به همین دلیل طی فرایند درمانی، سلول های مغز استخوان از مادری که در هفته 18 تا 25 بارداری قرار دارد و جنینش مبتلا به تالاسمی آلفا تشخیص داده شده است، گرفته می شود. این مغز استخوان دارای سلول های بنیادی خون سازی است که می توانند بعد از تکثیر در آزمایشگاه از طریق شکم مادر به سیاهرگ بند ناف مادر پیوند شوند و از طریق گردش خون به جنین رسیده و سلول های خونی بالغی را تولید کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه