تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 شهریور 1396
کشف یک راه بالقوه جدید برای کشتن سلول های سرطانی

  کشف یک راه بالقوه جدید برای کشتن سلول های سرطانی

محققین دانشگاه گلاسکو فرایندی را کشف کرده اند که منجر به شروع مرگ در سلول های سرطانی می شود و می تواند در مقایسه با روش های موجود موثرتر باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، این روش جدید کشتن سلول های بنیادی که آن را مرگ سلولی مستقل از کاسپاز(CICD) می نامند می تواند منجر به حذف کامل تومورها در مدل های آزمایشگاهی شود. در حال حاضر اغلب درمان های ضد سرطانی(شیمی درمانی، پرتودرمانی و ایمنی درمانی) با کشتن سلول های سرطانی از طریق فرایند آپوپتوز عمل می کنند که منجر به فعال شدن پروتئین کاسپاز و مرگ سلولی می شوند. اما در آپوپتوز، درمان ها اغلب در کشتن همه سلول های سرطانی ناتوان هستند و در نتیجه بیماری مجددا عود می کند و می تواند عوارض ناخواسته ای ایجاد کند که سرطان را گسترش نیز بدهد. به همین دلیل محققین به دنبال یافتن راهی با کمترین میزان سمیت هستند. در این راستا آن ها دریافتند که روش CICD می تواند در مقایسه با آپوپتوز درمان موثرتری را برای سرطان ایجاد کند. برخلاف آپوپتوز که شکلی خاموش از مرگ سلولی است، زمانی که سلول ها از طریق CICD می میرند، با ازاد سازی پروتئین های التهابی زنگ هشداری را برای سیستم ایمنی به صدا در می آورند. این موجب می شود که سیستم ایمنی به سلول های توموری باقی مانده که از مرگ القا شده از طریق درمان جان سالم به در برده اند، حمله کنند.

محققین از سلول های سرطان کلورکتال رشد یافته در آزمایشگاه برای نشان دادن مزیت کشتن سلول های سرطانی از طریق CICD استفاده کردند اما این روش می تواند برای طیف وسیعی از سرطان ها کاربرد داشته باشد. به طور کلی، این مکانیسم این پتانسیل را درد که به طور دراماتیکی موثر بودن درمان های ضد سرطانی را افزایش دهد و سمیت ناخواسته آن ها را کاهش دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه