تاریخ انتشار: پنجشنبه 06 مهر 1396
چگونه می توان بافت اسکار قلبی را به عضلات قلبی سالم تبدیل کرد؟

  چگونه می توان بافت اسکار قلبی را به عضلات قلبی سالم تبدیل کرد؟

بیماری های قلبی دلیل اصلی مرگ و میر در سراسر دنیا محسوب می شوند که این امر به دلیل گزینه های درمانی محدود و ناتوانی سلول های قلبی یا کاردیومیوسیت ها در ترمیم خودشان بعد از حملات قلبی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دکتر یانگ ژو و همکارانش در UNC روش جدیدی را برای تولید کاردیومیوسیت هایی با ویژگی های ژنتیکی مشابه با کاردیومیوسیت های قلبی فرد سالم ارائه کرده اند. آن ها روش دیگری نیز ارائه کرده اند که منجر به تولید کاردیومیوسیت هایی می شود که ویژگی های سلول های جنینی بیشتری دارند، تفاوت کاردیومیوسیت های حاصل بسیار زیاد است. کاردیومیوسیت ها، سلول هایی هستند که مسئول ضربان قلب هستند و هنگامی که طی حملات قلبی آسیب می بینند و می میرند معمولا با بافت اسکار جایگزین می شوند که این امر کارایی قلب را کاهش می دهد.

رویکرد اولی که در بالا استفاده شد شامل بازبرنامه ریزی فیبروبلاست های انسانی به سلول های بنیادی پرتوان القایی و سپس تمایز این سلول ها به کاردیومیوسیت ها بود که این کاردیومیوسیت ها را کاردیومیوسیت های مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs-CM)می نامند.

در روش دوم که آن را بازبرنامه ریزی مستقیم می نامند، سلول های فیبروبلاست به طور مستقیم به کاردیومیوسیت تبدیل می شوند و دیگر از یک مرحله بنیادینگی عبور نمی کنند. این کاردیومیوسیت ها را کاردیومیوسیت های القایی(iCM) می نامند. مقایسه این دو نوع کاردیومیوسیت ها با کاردیومیوسیت های طبیعی و فیبروبلاست های اولیه نشان داد که iPSCs-CMها بسیار شبیه کاردیومیوسیت های جنینی هستند و این در حالی است که iCMها شبیه کاردیومیوسیت های بالغ هستند. این یافته مهمی محسوب می شود و موجب می شود که در استفاده از این سلول ها، پزشکان با توجه به نیازشان تصمیم گیری کنند.

از نظر متابولیکی iPSC-CMها بیان بالاتری از ژن های گلیکولیتیک دارند و این در حالی است که iCMها بیان بالاتری از ژن های دخیل در اکسیداسیون اسیدهای چرب دارند که به معنی تولید انرژی به روشی شبیه قلب بالغ است. در iPSC-CMها، سلول های بنیادی قلبی موسوم به سارکومرها که به قلب ظاهر مخطط  می بخشند در مقایسه با iCMها کمتر سازمان یافته اند. قابلیت انقباضی کاردیومیوسیت ها که به صورت جذب یا برداشتن کلسیم اندازه گیری می شود در iCMها بیشتر است که نشان دهنده بالغ تر بودن آن هاست. در ادامه مشخص شد که اگر iPSC-CMها مدت زمان بیشتری رشد کنند بلوغ شان افزایش می یابد که می تواند به دلیل بهبود ساختمان سارکومر باشد.

از آن جایی که کاردیومیوسیت های بالغ وارد سیکل سلولی نمی شوند و iCMها نیز ژن های مربوط به سیکل سلولی فعال کمی دارند، فعال کردن این ژن ها می تواند به بازسازی قلب و کاهش بافت فیبروزه و اسکار کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه