تاریخ انتشار: پنجشنبه 13 مهر 1396
شناسایی یک تنظیم کننده کلیدی در باروری مردان

  شناسایی یک تنظیم کننده کلیدی در باروری مردان

در بحث باروری تولید مثلی مردان، زمان بندی بیان برخی ژن ها حرف اول را می زند و محققین نشان داده اند که چگونه اختلال در این زمان بندی می تواند منجر به ناباروری مردان و بیماری های مادرزادی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در بیمارستان کودکان سین سیناتی یک سوئیچ مولکولی و ژنتیکی کلیدی را شناسایی کرده اند که تولید اسپرم سالم مردان را فعال می کند و البته این به شرطی است که زمان بندی لازم رعایت شود. مکانیسم دخیل در این فرایند شامل پروتئینی به نام PRC1 است که موجب فعال شدن ژن های خط زایای خاص و تولید اسپرم سالم می شود. زمانی که پستانداران مذکر مانند موش یا انسان متولد می شوند، دارای همه سلول های تولید مثلی خط زایا هستند که برای تولید اسپرم های سالم و با قابلیت باروری ضروری هستند. اما اسپرم طی زمان نوزادی و بچگی بارور کننده نیست و زمانی که فرد به سن بلوغ می رسد، روشن شدن ژن PRC1 موجب خاموش شدن ژن هایی خاص و تولید اسپرم می شود.

در واقع این مطالعه نشان داده است که با رسیدن به سن تولید مثلی، پروتئین PRC1 تغییر می کند و موجب خاموش شدن ژن هایی می شود که تولید اسپرم بارور را بلوک کرده اند و ترکیبی به نام Sall4 را فعال می کند که منجر به شروع اسپرماتوژنز(تولید اسپرم) می شود. این مطالعه نشان داده است که یک ماشین اپی ژنتیکی زمان بندی فعال شدن اسپرماتوژنز را هدایت می کند.

هم چنین این مطالعه نشان داده است که زمانی که PRC1‌مختل می شود، جانور بیضه های کوچکی خواهد داشت و قادر به تولید اسپرم سالم و زاد و ولد نیست.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه