تاریخ انتشار: شنبه 15 مهر 1396
غشایی برای پیوند جزایر پانکراسی

  غشایی برای پیوند جزایر پانکراسی

محققین دانشگاه توئنته غشایی را تولید کرده اند که به کمک آن می توان جزایر پانکراسی(لانگرهانس) و کلاسترهای سلولی تولید کننده انسولین را کپسوله کرد. ایده پشت پرده این سیستم این بوده است که جزایر پانکراسی را به طور بی خطری برای درمان دیابت نوع یک به بیماران پیوند کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در هلند، به تنهایی بیش ز 150000 نفرد از دیابت نوع یک رنج می برند. در این بیماری که که یک بیماری اتوایمن است، جزایر پانکراسی عملکرد ضعیف دارند و تولید انسولین نیز ضعیف است. بنابراین بدن فرد قادر به کنترل قند خون نیست و فرد نیازمند تزریق مداوم انسولین است که گاهی به چند مرتبه در روز نیز می رسد.

پیوند جزایر پانکراسی به کبد، یکی از راه حل های موجود برای این مشکل است اما بخش وسیعی از سلول ها بعد از پیوند زنده نمی مانند و یا مورد حمله سیستم ایمنی قرار می گیرند یا این که به دلیل این که در ریز محیط طبیعی شان قرار ندارند، دچار استرس می شوند. به همین دلیل محققین در دانشگاه توئنته به دنبال راهی هستند که بتوانند این جزایر را برای پیوند ایمن تر، کپسوله کنند. چالش موجود در این راه تولید غشاهای نیمه تراوایی است که اجازه عبور و مرور گازهای تنفسی، مواد غذایی و انسولین را بدهد و همزمان از کلاسترهای سلولی نیز در برابر سیستم ایمنی بدن مراقبت کند. در همین راستا آن ها غشاهایی با ضخامت کمتر از نیم میلی متر را تولید کردند که جزایر پانکراسی را به خوبی می توان درون آن ها کشت کرد. این غشا مانع از تجمع جزایر شده و موجب حفظ مورفولوژی طبیعی جزایر می شود. جزایر کپسوله شده پاسخ دهی شان به گلوکز را حفظ کرده و بعد از هفت روز عملکرد ترشح انسولینی را دارا بودند. محققین گام بعدی مطالعه را استفاده از مدل های جانوری برای تست این غشاها می دانند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه