تاریخ انتشار: یکشنبه 16 مهر 1396
مدلی از سلول های بنیادی که می تواند راه را برای پژوهش در زمینه تخریب ماکولا هموار کند

  مدلی از سلول های بنیادی که می تواند راه را برای پژوهش در زمینه تخریب ماکولا هموار کند

تخریب ماکولا یکی از دلایل اصلی نابینایی در بالغین کهنسال است و محققین سال هاست که به دنبال شناسایی عناصر کلیدی این بیماری در آزمایشگاه هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید محققین در مرکز پزشکی دانشگاه روکستر مدل جدیدی را بر مبنای سلول های بنیادی انسانی ایجاد کرده اند که می تواند مشخصه های اصلی تخریب ماکولا را نشان دهد.

اگرچه بیماری ماکولا می تواند به طور گسترده ای متفاوت باشد اما ماکولای وابسته به سن و یا ماکولای ارثی بوسیله تشکیل خورده ها یا باقی مانده هایی(debris) در لایه اپی تلیوم رنگدانه دار شبکیه(RPE) ایجاد می شود که موجب تخریب ماکولا می شود.

برای ایجاد یک مدل برای این بیماری، محققین سلول های پوستی را از بیماران مبتلا به اشکال ژنتیکی تخریب ماکولا گرفته و آن ها را به سلول های بنیادی بازبرنامه ریزی کردند و در نهایت این سلول های بنیادی را به سلول های اپی تلیوم رنگدانه دار شبکیه تبدیل کردند. این سلول ها که از خود بیماران منشا گرفتند، ویژگی هایی مشابه با شرایط تخریب ماکولا را نشان دادند و حتی باقی مانده های مذکور را نیز داشتند.

این سلول های اپی تلیوم رنگدانه دار شبکیه دارای موتاسیون هایی بودند که موجب تخریب ماکولا و رسوبات بیشتر می شوند. استفاده از این مدل های سلولی نشان می دهد تخریب و عملکرد نامناسب سلول های اپی تلیوم رنگدانه دار شبکیه نقش مهمی را در ایجاد این بیماری دارد. استفاده از این مدل موجب شناسایی مجموعه ای از پروتئین ها در این سلول ها شد که می توانند هدفی برای داروهای جدید باشند. این پروتئین ها که آن ها را پروتئین های مکمل می نامند می توانند به طور طبیعی موجب افزایش عملکرد ایمنی در این سلول ها شود و می تواند بوسیله تغییرات ژنتیکی دستخوش تغییر شوند. افزایش بیان ژن های کد کننده این پروتئین ها موجب بالا رفتن سطح آن ها در سلول های اپی تلیوم رنگدانه دار شبکیه می شود و این امر موجب پیشرفت انواع مختلف تخریب ماکولا می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه