تاریخ انتشار: یکشنبه 16 مهر 1396
تنش باعث قوی تر شدن قلب می شود

  تنش باعث قوی تر شدن قلب می شود

با گرفتن ویدئوهایی از قلب کوچک و در حال تپش گورخرماهی در حاکی در ظروف آزمایشگاهی در حال بازسازی است، محققین دینامیک غیر قابل انتظاری از سلول های دخیل در بازسازی بافتی را نشان داده اند. آن ها نشان دادند که بافت قلبی ضعیف شده، خود را در یک موج ایجاد شده بوسیله سلول های که با سرعت در حال حرکت هستند و با سلول های کوچکتر در حال تقسیم دنبال می شوند، بازسازی می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، ذات این بازسازی موج مانند بوسیله تنش مکانیکی که روی سلول ها اعمال می شود تعیین می شود. نتایج این مطالعه که در نشریه Developmental Cell به چاپ رسیده است پارادیم جدیدی را در مورد چگونگی اثر گذاری نیروها روی بافت ها و بازسازی آن ها نشان می دهد و حاکی از این است که با دستکاری تنش های مکانیکی سلول ها، ما می توانند رویکردهای زیست مهندس و کاربردی جدیدی را طراحی کنیم.

در حالی که قلب انسان قادر نیست بعد از حمله قلبی خودش را بازسازی کند، گورخرماهی می تواند به آسانی سلول های قلبی آسیب دیده یا بیمار را بازسازی کند. محققین سال ها بدنبال یافتن راز این قدرت خارق العاده در این موجود بوده اند. در سال 2015، کائو و همکارانش قلب گورخرماهی را برداشته و آن را در ظروف آزمایشگاهی کشت دادند و مشاهده کردند که این اندام دو حفره ای هم چنان به ضربان ادامه داد، به نحوی که به نظر می رسید هنوز در بدن موجود قرار دارد. اما اخیرا آن ها بازسازی اپی کاردیوم قلبی این جانور در آزمایشگاه را مونیتور کرده و مورد تصویر برداری قرار دادند. آن ها بیشتر لایه اپی کاردی قلب را تخریب کرده و تکه های بافتی(explant) را زیر میکروسکوپ قرار داده و بازسازی را به صورت واقعی مشاهده کردند. آن ها انتظار داشتند که جمعیتی از سلول ها را ببینند که به صورت سریع در حال تقسیم و همانند سازی و تولید سلول های جدید هستند. هر چند این امر تا حدی مشاهده شد اما در واقع بازسازی اصلی قلبی بوسیله سلول های صورت می گیرد که همانند سازی DNA در آن ها صورت می گیرد اما تقسیمی صورت نمی گیرد و به طور شگفت آوری سلول های تخصص یافته ای با محتوای DNA دو برابر تولید می شود. به نظر می رسد با تولید این سلول ها که اندازه بزرگ تر دارند، پوشاندن ناحیه آسیب راحت تر می شود و این تاکتیک ظرفیت بازسازی کنندگی این جمعیت سلولی که سطح را به صورت موثری می پوشانند افزایش می دهد.

در ادامه آن ها مشاهده کردند که این روند بازسازی به صورت یک موج عمل می کند. سلول های بزرگ در راس این موج با سرعت بیشتری حرکت می کنند و سطح را می پوشانند و سلول های کوچک تر با قابلیت تقسیم در ادامه موج آمده و سلول های جدید مورد نیاز برای ادامه بازسازی را تولید می کنند. اندازه گیری تنشی که سلول ها طی این جریان متحمل می شوند نشان داد که سلول های بزرگ تر سریع تر پیچ و تاب می خوردند و خود را برای پوشاندن آسیب تطبیق می دهند.

این مطالعه می تواند اطلاعات پایه ای را در مورد تصمیمات سلولی در جهت بازسازی بافت و اندام ارائه دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه