تاریخ انتشار: دوشنبه 17 مهر 1396
استفاده از داروهای ضد الکل در درمان سرطان ریه مقاوم به شیمی درمانی

  استفاده از داروهای ضد الکل در درمان سرطان ریه مقاوم به شیمی درمانی

محققین در مطالعه ای آزمایشگاهی در کالج ترینتی دوبلین ایرلند، از یک داروی ضد الکل شناخته شده برای مبارزه با نوعی مقاوم از سرطان ریه موسوم به سرطان ریه سلول غیر کوچک(NSCLC) استفاده کرده اند و به نتایج مثبتی نیز رسیده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، شیمی درمانی سنگ بنای بسیاری از درمان های سرطانی از جمله سرطان ریه است اما بسیاری از این سرطان ها از جمله سرطان ریه سلول غیر کوچک(NSCLC) به این درمان مقاومت نشان می دهند. در حالی که شیمی درمانی اغلب سلول های توموری را می کشد اما سلول هایی موسوم به سلول های بنیادی سرطانی در برابر داروهای شیمی درمانی مقاومت نشان می دهند و دلیلی برای عود مجدد بیماری و متاستاز آن هستند.

محققین ایرلندی در کالج ترینتی دوبلین دریافته اند که سلول های ریوی که سطوح بالایی از فعالیت ALDH را نشان می دهند به شیمی درمانی مقاوم هستند. فعالیت ALDH یک مارکر برای سلول های بنیادی سرطانی است و رشد و تکثیر این سلول های مقاوم به شیمی درمانی را القا می کند.

در بخشی دیگر از این مطالعه، آن ها نشان داده اند که داروی ضد الکل مورد تایید FDA‌ به نام دیسولفیرام(Antabuse) که بیش از 60 سال است برای درمان معتادان الکلی استفاده می شود می تواند فعالیت ALDH را محدود کند و در نتیجه راهی برای مقابله با سرطان ریوی مقاوم به شیمی درمانی باشد. بدنبال مصرف الکل، استفاده از داروی دیسولفیرام موجب می شود که بدن قادر به متابولیزه کردن الکل نباشد. اما در مواجه با سلول های سرطانی، مشخص شده است که این دارو منجر به مهار فعالیت ALDH‌ می شود و در نتیجه رشد سلول های توموری را کاهش داده و منجر به افزایش مرگ سلول های بنیادی سرطانی ریوی می شود. در مطالعه ای که آن ها انجام داده اند نشان داده اند که ترکیب دیسولفیرام با یک داروی شیمی درمانی می تواند به طور موثرتری سلول های بنیادی سرطانی ریوی را بکشد.

طراحی و تولید داروهای ضد سرطانی علیه بسیاری از تومورهای بدخیم هم زمان بر و هم گران قیمت است و نیازمند تست های پیش درمانگاهی و تست های بالینی است. یافتن کاربرد جدید برای داروهای موجود می تواند راهکاری جدید برای مقابله با سرطان ها باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه