تاریخ انتشار: شنبه 22 مهر 1396
منشا جالب سرطان ملانوما

  منشا جالب سرطان ملانوما

تیمی از محققین در VIB-KU Leuven، توانسته اند منشا سلولی ملانومای پوستی به عنوان کشنده ترین شکل سرطان پوست را شناسایی کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین از مشاهده این امر که این تومورهای بسیار تهاجمی از سلول های بالغ تولید کننده رنگدانه یا همان ملانوسیت ها بوجود می آیند، شگفت زده شده اند. همان طور که ملانوما تکوین می یابد، این سلول ها در نهایت بازبرنامه ریزی شده و مشخصه های تمایز یافته شان را از دست می دهند و تبدیل به سلول های سرطانی تهاجمی و مهاجرت کننده می شوند این اطلاعات نشان داد که چگونه این مشکلات ملانومایی شکل می گیرند و می توانند تشخیص اولیه ملانوما را میسر سازند و راهکاری درمانی را برای این بیماری ارائه دهند.

اگرچه ملانومای پوستی اغلب شایع و کشنده است اما منشا سلولی دقیق این سرطان  بدخیم همیشه چالشی برای محققین بوده است. در مطالعه ای جدید پروفسور مارین و تیمش، مدل موشی را تولید کرده اند که مراحل اولیه تکوین ملانوما در انسان را به خوبی شبیه سازی می کند. آن ها با استفاده از ردیابی تک سلولی و رویکردهای پروفایل کردند و از تکنیک تصویربرداری زنده برای شناسایی اولیه ترین منشا سلولی ملانوما(زمانی که این سلول ها شروع به بدخیم شدن می کنند)، استفاده کردند.

ملانوسیت های بالغ که رنگدانه ها را در لایه بالایی پوست تولید می کنند در تشکیل ملانوما مشارکت دارند. این سلول های بسیار تخصص یافته که به طور طبیعی تقسیم نمی شوند، زمانی که تحت یک موتاسیون ملانومازا قرار می گیرند، شروع به تقسیم می کنند. محققین مشاهده کردند که این سلول ها بالاترین لایه پوستی را پوشانده و آسیب های خوش خیمی را ایجاد می کنند که هنوز ظاهرشان تغییر نکرده است. این سلول ها به طور پیشرونده و سریعی ویژگی های ملانوسیتی شان را از دست می دهند و شروع به تهاجم به مناطق عمقی تر می کنند و تولید سلول های مهاجم و مهاجرتی می کنند. به طور غیر قابل انتظاری، این توانایی برای تقسیم شدن و مشارکت در تکوین ملانوسیت ها با فعالیت سایر جمعیت های سلولی مانند سلول های بنیادی ملانوسیتی موجود در فولیکول های مو قابل مقایسه است. از آن جایی که سایر انواع سلول های پوستی نشانه ای از تکثیر یا تغییر شکل را نشان نمی دهند، آنالیزها این مطالعه بر سلول های تولید کننده رنگدانه به عنوان منشا ملانوما تاکید دارد.

این مطالعه نشان می دهد که سیگنال های ریزمحیطی روی منشا سلول های ملانوما تاثیر می گذارند و فاکتورهای ترشح شده بوسیله جایگاه های حاوی ملانوسیت های غیر رنگدانه دار، مانند سلول های بنیادی ملانوسیتی قادر به سرکوب تکوین اولیه سرطان هستند. شناسایی این فاکتورها نیازمند مطالعات بیشتر است و می تواند منجر به شناسایی درمان های ضد ملانومایی جدید شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه