تاریخ انتشار: دوشنبه 24 مهر 1396
نقش سلول های مغز استخوان در مسیر درمان HIV

  نقش سلول های مغز استخوان در مسیر درمان HIV

روزانه 17 میلیون فرد مبتلا به HIV در سراسر جهان قرص هایی می خورند تا رشد ویروس HIV را در بدنشان محدود نمایند. این بیماران مجبورند تا آخر عمر روزانه حداقل یک قرص مصرف نمایند. علاوه بر عوارض جانبی، مصرف این داروها باعث مخفی ماندن ویروس HIV داخل گلبول های سفید میشود واگر زمانی مصرف قرص را متوقف کنند مبتلا به ایدز می شوند. مطالعات اخیر در این زمینه به درمان ایدز و از بین بردن مقاومت HIV کمک میکند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در گزارشی از مطالعه ای که در دانشگاه Michigan انجام شد، بیان شد که ویروس HIV در بیشتر انواع سلول های مغز استخوان مخفی می شود و زمانی که سلول ها تقسیم می شود اسید نوکلئیک های القا شده ی ویروس را نیز با DNA خود تقسیم میکنند و به سلول دختری انتقال می دهند. این کار باعث انتقال و تکثیر سلول های ایمنی بدون مزاحمت سیستم ایمنی و گسترش ویروس بدون علائم بالینی می شود. این مطالعه بر روی ده ها نمونه ی مغز استخوان بیماران HIV مثبت که در طولانی مدت ویروس مخفی مانده بود، انجام گرفت. HIV در سلول های خونساز (HPCs) مخفی می شود، که بعنوان اجداد سلول های آلوده تقسیم شونده می باشد. ماده ژنتیکی HIV با ماده ژنتیکی سلول ها ترکیب می شود. یافتن سلول هایی که در ترکیب  ماده ی ژنتیکی شان ماده ی ژنتیکی HIV را حمل می کنند بسیار مشکل است.

 با دانستن این موضوع که  ماده ژنتیکی HIV می تواند در سلول های اجدادی خون مخفی شود، محققان در سایر مطالعات دریافتند که HPCs می توانند برای چندین سال در شرایط مناسب زنده بمانند. رشد در این سلول ها به ویروس این امکان را می دهد که فرصت بیشتری برای باقی ماندن بیابد و امکان تولیدمثل داشته باشد. مثال دیگری از این نوع ویروس ها، عامل بیماری آبله مرغان می باشد (در سلول های عصبی زیر پوست برای سال ها باقی می مانند تا زمانی که از حالت مخفی خارج شود و باعث بیماری دردناکی به نام زونا شود). دانستن این موضوع که ویروس HIV دقیقا به کدام سلول متصل می شود برای مبارزه با عفونت های مقاوم بسیار مهم است. سایر مطالعات بر روی T cell متمرکز شده است که عملکرد کلی سیستم ایمنی را انجام می دهد. در حال حاضر این سوال مطرح است که آیا می توان با محدود نمودن سلول های T عفونت HIV را درمان کرد؟

تیم تحقیقاتی در حال بررسی برای طراحی داروهایی است که بتوانند فقط این سلول ها را از بین ببرند. در مطالعه ی دیگر از همین گروه تحقیقاتی از موش به عنوان مدلی برای مطالعه ی سلول های بنیادی و سلول های اجدادی استفاده شد. ویروس HIV برای عفونی نمودن سلول های اجدادی با استفاده از نوعی رسپتور در سطح سلول های T که CD4 نام دارد، می تواند به سطح سلول های T متصل شود. در ادامه، محققان بیان نمودند دو زیر نوع از HIV می توانند سلول هایی را آلوده نمایند که در سطح خود کورسپتور CXCR4 برای ورود به داخل سلول دارد و سلول هایی که دارای CCR5 در سطح خود می باشند که انواع HIV را گسترش می دهد و به طور بالقوه باعث ایجاد مخازن ویروسی می شود.

در نهایت، استفاده از داروها عوارض جانبی دارد و بهتر است برای بهبود روند درمان از حذف کردن سلول های ایمنی آلوده (سلول های خونساز) استفاده کرد که در حال بررسی بیشتر است.

 پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه