تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 25 مهر 1396
استفاده از سلول های بنیادی انسانی برای معالجه کم خونی کلیوی در موش

  استفاده از سلول های بنیادی انسانی برای معالجه کم خونی کلیوی در موش

تیمی از محققین دانشگاه کیوتو و کاگاوای ژاپن با تزریق سلول های بنیادی انسانی موش های مبتلا به کم خونی کلیوی را معالجه کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بیماری کلیوی مزمن یک بیماری خطرناک است که با علایمی همراه است که ناشی از ناتوانی بدن در پردازش مواد و مایعات زائی است و  در نهایت منجر به نارسازی کلیوی می شود. این بیماران اغلب نیازمند دیالیزهای روتین هستند و گزینه نهایی برای آن ها پیوند کلیوی است. کمتر گزارش شده است که بیماران مبتلا به بیماری کلیوی مزمن ازکم خونی کلیوی نیز رنج ببرند زیرا کلیه ها هورمونی به نام اریتروپوئیتین(EPO) را می سازند که منجر به تولید سلول های قرمز خونی بیشتر می شود.درمان فعلی برای کم خونی کلیوی شامل تزریق هر چند روز یک بار اریتروپوئیتین است که برای بسیاری از افراد به دلیل گران قیمت بودن و عوارض جانبی که دادر مقرون به صرفه نیست. در برخی از مطالعات محققین سعی داشته اند از سلول های بنیادی و تزریق آن ها به کلیه برای درمان این مشکل استفاده کنند.

در این مطالعات محققین سلول های بنیادی خون بند ناف را جمع آوری کرده و آن ها را با فاکتورهای رشدی که آن ها را تبدیل به سلول های بنیادی پرتوان می کند تیمار کردند و سپس این سلول ها را به سلول های بالغی تبدیل کردند که توانایی تولید اریتروپوئیتین دارند. تزریق این سلول های انسانی به کلیه موش های که از کم خونی کلیوی رنج می برند  نشان داد که بعد از چهار هفته سطح اریتروپوئیتین در این موش ها تا 20 برابر موش های کنترل(بدون سلول درمانی) رسید و در تمام طول عمر جانور این سطح حفظ شد که می تواند حاکی از درمان شدن جانور باشد. هر چند مشخص نیست که این روش در مورد انسان نیز جوابگو باشد اما ادامه این مطالعه و رسیدن به دستاوردهای مهم تر و قطعی تر در این زمینه می تواند کاربردی بودن یا نبودن این روش در انسان را اثبات کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه