تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 25 مهر 1396
نقش مهم ژن Id در رشد قلب

  نقش مهم ژن Id در رشد قلب

محققان مرکز قلب و عروق دانشگاه استنفورد، از نقش حیاتی چهار ژن از خانواده ی Id در رشد قلب متعجب گشتند، این ژن ها مسئول تبدیل سلول های تمایزنیافته به مجاری قلبی و نهایتا عضله می باشد. در حالی که فعالیت ژنهای Id به مدت طولانی در نورون ها و سلول های خونی شناخته شده بود، این اولین بار است که به رشد سلول های قلبی مرتبط شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این یافته ها به محققان کمک کرد تا یک ابزار جدید برای تولید تعداد زیادی سلول قلبی بیابند تا از آن برای ترمیم بافت قلب آسیب دیده استفاده شود. مکانیزم بین سلولی که باعث شروع تبدیل سلول های تمایزنیافته به سلول قلبی می شود هنوز ناشناخته است. این ژن ها اولین عامل تعیین کننده ی سرنوشت سلول ها برای تبدیل به سلول های قلبی می باشد. این امر باعث تولید مقادیر نامحدودی از پیش سازهای قلب برای بازسازی بافت آسیب دیده، بیماری و کشف دارو می شود. تیم بین المللی تحقیقات ژنتیک، ترکیب ویرایش ژن CRISPR-Cas9، جدا سازی micro RNA و سایر تکنیک ها را برای دانستن نقش ژن Id در رشد قلب، بررسی نمودند.

به طور خاص، CRISPR نقش مهمی را ایفا می نمایند. باعث کاهش بیان هر چهار ژن Id می شود. کاهش بیان این ژن ها باعث ایجاد آسیب به بافت قلبی می شود. طور کلی از بین بردن هر چهار ژن در جنین موش باعث تشکیل نشدن بافت قلبی در موش می شود. این مسیر برای تولید قلب کاملا غیر منتظره است. در طول سال ها بررسی بر روی سلول های قلب ژن های Id تابحال ناشناخته بودند. بنابر این مطالعات نشان دادند که ژن های Id می توانند با استفاده از کم کردن پروتئین Tcf3 و Foxa2(بعنوان محدود کننده ی این فرآیند) و با افزایش Evx1, Grrp1 ، Mesp1 که حفاظت کننده از این مسیر می باشند، باعث تشکیل قلب شوند. علاوه بر این، این مطالعه یک تکنیک قوی برای تشخیص عملکرد پروتئین در بررسی فنوتیپ های پیچیده نیز ارائه می دهد. این تکنولوژی اهمیت بسیاری در مطالعات زیست شناسی خواهد داشت. در سطح فنی، این پروژه موفقیت آمیز بوده است زیرا برای بررسی پروتئوم سلول های بنیادی که در نهایت به بافت قلبی تبدیل می شوند کارایی بالایی دارد. این موضوع بیانگر توان  بررسی ژنوم یک سلول، برای یافتن ژنی است که کنترل کننده ی اعمال پیچیده در موجود زنده مانند تولید سلول های قلبی و یا عامل بیماری ها می باشد. دانستن این مسیر می تواند نهایتا به عنوان نقطه ی پرشی برای تولید سلول های عضله ی قلبی و ترمیم آسیب های بافت قلبی باشد. علاوه بر این به دلیل پروتئین Id به عنوان اولین عامل شناخته شده برای کنترل سرنوشت سلول های قلبی می باشد و به عنوان مرحله ی مهمی برای درک چگونگی رشد بافت قلبی عروقی است.

این مطالعات در زمینه ی رشد سلول های عضله ی اسکلتی نیز می تواند انجام شود. با توجه به این که ژن Id برای تبدیل سلول های بنیادی و تمایز آن ها به سلول های قلبی ضروری می باشد می توان از آن به عنوان منتخی برای درمان بیماری های قلبی  استفاده نمود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه